Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Viikot 20 & 21

Ma 15.5; i: 10km
Ti 16.5; i: 11km
Ke 17.5; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
To 18.5; a: 5km. i: 90min. punttisalitreeni + 1km. Yht. 6km
Pe 19.5; lepo
La 20.5; lepo
Su 21.5; lepo

Viikko 20: juoksua yht. 44km

Treenien puolesta viikosta ei ole kerta kaikkiaan mitään kerrottavaa. Alkuviikosta lenkkeilin hieman ja puolessa välissä viikkoa sain touhotettua hieman rautojen kimpussa työpaikan salilla. Viikonloppu hurahti Virossa entisen ammattiyhdistyksen kemuissa, jonne minut vielä kelpuutetaan mukaan. Kivaa oli ja kiva oli nähdä vanhoja tuttuja. Reissun jälkeen ei sitten muutamaan päivään ollutkaan kovin kivaa. Ei aikuisen (iältäni, en mieleltäni) pitäisi hillua ja valvoa enää tuolla tavalla, mutta ei sitä kaikkea aina tarvitsekaan järjellä miettiä, varsinkaan jos tuota järkeä ei liiaksi edes omaa ;)

Ma 22.5; i: keskivartalojumppa
Ti 23.5; a: 5km. i: 8km. Yht. 13km
Ke 24.5; a: 7km. i: 12km. Yht. 19km
To 25.5; i: 17km
Pe 26.5; a: 6km. i: 2km + 8x500m vedot, 1min. palautuksella + 4km. Yht. 16km
La 27.5; p: 12km
Su 28.5; i: 26km

Viikko 21: juoksua yht. 103km

Kuten jo totesin, alkuviikko meni vielä tuosta Viron reissusta "palautuesa". Tiistaina pakotin itseni lenkille, mutta fiilis olo koko lailla surkea. Keskiviikkona homma vihdoin alkoi tuntua normaalilta. Perjantain vedoissa tuntui taas, että en saa itseäni mitenkään liikkeelle. Jalat olivat lisäksi treenin jälkeen luonnottoman väsyneet. Seuraavan päivän lenkillä fiilis jatkui ja lyhensinkin lenkkiä hieman alkuperäisestä suunnitelmasta kun meno oli sen verran kehnon tuntuista tarpomista. Muuten kyllä jaksoi, mutta jalat olivat aivan velliä. Mietinkin, että mitenhän tuo sunnuntain pitkä kulkee, mutta siitä tuli hienossa kelissä oikein miellyttävä kierros. Loppumatkasta jalat toki hieman väsyivät, mutta se kuuluu asiaankin sopivassa tunteessa.

Ensi viikolla olisi Kurikassa 10km kisaa taas tarjolla. Sinne siis.

sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Viikko 19

Ma 8.5; a: 8km. i: tunnin hieronta
Ti 9.5; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
Ke 10.5; a: 5km. i: 3km + 10x200m mäkivedot, palautuksena vetojen välissä hölkkää mäki alas ja 30s alhaalla + 3km, sis. muutaman koordinaatioharjoituksen. Yht. 15km
To 11.5; i: 12km
Pe 12.5; a: 7km. i: keskivartalojumppa + 6km, sis. 3x100m kiihdytykset. Yht. 13km
La 13.5; p: 3km + Tulivuorijuoksu (9,6km kisa): 35.36 + 2,5km. Yht. 15km
Su 14.5; i: 25km

Viikko 19: juoksua yht. 108km

Kylläpä yksikin onnistunut viikko voi nostaa paljon mielialaa, varsinkin kun se sisältää yli odotusten menneen kisan. Maanantaina hieronta teki gutaa ja jalat tuntuivat uudelleen heränneiltä. Tiistain lenkit kulivat mukavan kevyesti, mutta kun keskiviikkona piti nostaa sykettä mäkivetojen muodossa, oli touhusta helppous kaukana. Lauantaina suuntasin Lappajärvelle juoksemaan Tulivuorijuoksun. Matkaksi oli ilmoitettu n. 10km, mutta järjestäjien mukaan todellinen matka oli n. 9,6km, jonka myös gepsini kisan aikana vahvisti. Kyseessä oli ensimmäinen starttini sitten viime lokakuun. Yleensä mulla kauden eka kisa sujuu aina kehnosti ja nyt kun vielä viime aikoina on hieman fiilis koko touhuun ollut kateissa ja kulku paikoin surkeaa, niin etukäteisfiilisissä oli mietitty tuskaa ja kärsimystä. Toisin kuitenkin kävi. Lähdin aika varovaisesti liikkeelle sellaista @3.50 vauhtia. Kun tämä tuntui kulkevan suht kevyesti, uskalsin vitosen jälkeen painaa hieman kaasua. Reitti oli paikoin aika mäkinen, mutta silti onnistuin juoksemaan kisan läpi @3.43 keskivauhdilla. Täysi kymppikin olisi varmasti mennyt kevyestikin 36 alkuisiin lukemiin. Tämä ylitti odotukseni, jotka ennen kisaa olivat todella pohjissa. Ajattelin alle 4 vauhdinkin tekevän tiukkaa.

Miksi olen viime aikoina ollut todella pessimistinen juoksuni suhteen? Eniten siksi, että kovat treenit kulkevat surkeasti. En vaan tunnu pääsevän mihinkään. Jo parin kilsan vedoissakin esim. 3.50 vauhidin ylläpitäminen on täyttä tuskaa, jopa mahdotonta. Minulla on aina ollut vaikeaa pitää suunniteltua kisavauhtia yllä lyhemmissäkin kovissa treeneissä, mutta nyt tämä ero konkretisoitui todella merkittäväksi. En joutunut tuossa kisassa edes kovin ahtaalle ja silti paljon tuota hitaampaakin vauhtia on ollut mahdotonta ylläpitää treeneissä paljon lyhemmälläkin matkalla. Parempi kuitenkin näin päin :) Jahka saan hieman ylimääräisiä kiloja karsittua (ehkä) ja treenit kolautettua suunnitellusti putkeen, saattaa touhu muuttua vielä hyvinkin iloiseksi kesän aikana.

sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Viikot 17 & 18: Motivaation kaivaminen

Ma 24.4; a: 5km. i: 5km. Yht. 10km
Ti 25.4; a: 6km. i: 12km. Yht. 18km
Ke 26.4; a: 5km. i: 8km. Yht. 13km
To 27.4; p: 6km
Pe 28.4; p: 12km
La 29.4; lepo
Su 30.4; i: keskivartalojumppa

Viikko 17: juoksua yht. 59km

Hienoisen tauteilun jälkeen koetin palata normirytmiin. Juoksu vain tuntui hirveältä pakkopullalta pitkin viikkoa. Pitää koettaa motivaatio taas etsiä jostain. Vappua en juhlinut, mutta perjantaina illanvietto yhdistyksemme kevätkokouksen jälkeen "hieman" venähti. Viikonlopulle tämä tiesi toipumista, mutta ei haitannut yhtään koska lenkkikenkien ulkoilutus olisi muutenkin varmaan tympinyt.

Ma 1.5; a: 5km. i: 14km. Yht. 19km
Ti 2.5; i: 13km
Ke 3.5; p: 8km. i: 90min. punttisalitreeni
To 4.5; i: 14km
Pe 5.5; i: 2km + 3x3km kovaa, 1km hölkkää kovien välissä + 1km. Yht. 14km
La 6.5; p/i: 25km
Su 7.5; i: 12km

Viikko 18: juoksua yht. 105km

Kevät tekee vihdoin ja viimein tuloaan. Ehkäpä se tuo myös juoksuun uutta puhtia. Ihan hyvän viikon sain tehtyä, vaikka edelleen totuuden nimissä on myönnettävä, että joku kumma lorvailuun taipuvainen fiilis on yläkamariin iskeytynyt. Itseäni käskyttäen sain silti 3 aika hyvää treeniä tehtyä. Keskiviikkona temusin punttisalilla pitkän tauon jälkeen oikein kunnolla rautojen kimpussa ja kunnon jumitukseenhan kroppa tietysti meni. Silti koin mokomaa jopa tarvinneeni tähän tilanteeseen. Perjantai oli kevään tähän saakka ylivoimaisesti lämpimin päivä ja olikin ihan hienoa lähteä lyhkäisissä vetimissä kovempaa treeniä luukuttamaan. Idea oli vetää parin lämmittelykilsan jälkeen 3x3km kovaa ja aina hölkätä kilsa kovien pätkien välissä. Meno oli odotetusti hirveää! Eka pätkä vielä menetteli, mutta toisen jälkeen olin jo aika kuitti. Kolmannen kolmosen puolessä välissä ajattelin jo lyhentää vedon 2 kilsan mittaiseksi, mutta pakotin itseni jatkamaan. Johonkin tässä lusmuilussakin olisi nyt rajat vedettävä ja edes jotain suunniteltua saatava tehtyä.

Ensi viikon lautantaina lähden kympin kisaa juoksemaan. Näin olen päättänyt, oli kunto ja fiilis sitten kuinka huono hyvänsä. Vajaat 4kk on enää aikaa Ruskamaratoniin ja jos syyskuun alussa meinaan olla edes siedettävässä maratonkunnossa, on hommaan tultava jämäkkyyttä.