Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

26.5 Terwamaraton
2.9 Ruskamaraton

sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Viikko 12: Tilanne juuri nyt

Ma 20.3; i: 14km
Ti 21.3; lepo
Ke 22.3; lepo
To 23.3; i: 10km
Pe 24.3; a: 7km
La 25.3; p: keskivartalojumppa. i: 13km
Su 26.3; i: 13km, sis. 2x3km kiihtyen/kovaa, 1km palautus välissä

Viikko 12: juoksua yht. 57km

Lusmuiluviikko osa 2. Tämä oli etukäteen aika lailla tiedossakin, että treenit jäävät vähälle. Tiistai ja keskiviikko menivät Tampereella ammattiyhdistyksen puheenjohtajapäivillä. Kyseinen tilaisuus majoituksineen järjestettiin Sokos Hotel Tornissa, jonka ylimmän kerroksen baarista ovat nuo alla näkyvät kaupunkikuvat Tampereesta napattu. Perjantaina piti vielä lähteä työreissulle Helsinkiin. Paluumatkasta tulikin aika mielenkiintoinen, sillä se kesti kaikkien myöhästelyiden ja junien vaihtojen jälkeen lähes 6 tuntia. Olin Seinäjoella vasta reippaasti puolen yön jälkeen, mikä ei nyt ihan alkuperäinen plääni ollut. En moisesta ressannut sillä minulla ei varsinaisesti ollut kiire mihinkään. Näin vielä erästä vanhaa kaveriani, josta riitti seuraa Tampereelle saakka mukavasti.

Juoksun suhteen tilanne on pähkinänkuoressa tämä: kunto on huono ja elopainoa on aivan liikaa. Mistä moinen sitten johtuu? Ainakin seuraavat syyt voi listata: 1. Treenimäärät ovat olleet vähäisiä 2. Kovien treenien määrä on ollut suorastaan olematon 3. Syön kaikkea aivan liikaa, varsinkin kaikkea epäterveellistä ja täyttävää 4. Viime aikoina olen osallistunut kaikenlaisiin illanviettoihin aivan liian usein (lue: juonut olutta ym. alkoholipitoista turhan usein ja turhan paljon). Pitänee ryhdistäytyä! Kohdat 1, 2 ja 4 on helposti korjattavissa, mutta kohtaa 3 en suoraan sanoen halua edes yrittää liiemmin korjata. Nykyään monet hössöttävät terveellisen ruokavalion perään ja samalla saavat ruokiensa vahtimisesta, kalorien laskemisesta yms. mielestäni täysin turhasta tohotuksesta vaan hirveän ressin, joka nyt ei ainakaan ole yhtään terveelisempää kun epäterveellisemmän sapuskan mättäminen. Muutenkin mun motto on aina ollut, että kilot pitää saada kuriin liikkumalla, ei syömällä. Mähän oon jo vuosia tiedostanut, että jos mun urheiluharrastus jostain syystä loppuu motivaation puutteen tai muun syyn takia, musta tulee todellinen penkkiurheilijan perikuva, eli valtava ylipainoinen säkki joka lojuu sohvalla ja tunkee tyytyväisenä sapuskaa naamariinsa urheilua katsellen :) Jospa sitä ennen koittas vähän juostakin.

Näkymä Sokos Hotel Tornin yläkerroksesta Tamereen keskustasta

Osa 2

Osa 3

sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Viikko 11

Ma 13.3; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
Ti 14.3; a: 5km. i: 1h 45min. punttisalitreeni + 3km. Yht. 8km
Ke 15.3; lepo, i: tunnin hieronta
To 16.3; i: 15km
Pe 17.3; a: 5km. i: 4km + 8x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä, paitsi 1km ennen viimeistä vetoa + 2km. Yht. 19km
La 18.3; lepo
Su 19.3; lepo

Viikko 11: juoksua yht. 62km

"Lusmuiluviikko, osa I" on ehkä osuva otsikko viikkoa kuvaamaan. Keskiviikon hieronta tuli todella tarpeeseen. Jalat olivat todella jumissa ja hierojakin ihmetteli, mitä olen oikein tehnyt. Olettaisin tähän ainakin osasyynä olevan puoliksi sulat tienpinnat. Välillä kun on liukas pätkä muutoin sulan seassa, vetää yhtä-äkkiä tapahtuva täysin erilainen askellus jalat jöötiin. Onneksi tiet alkavat nyt olla täysin sulia. Tuskanhiki puski pintaan kun hierojan runnoin koipia auki, mutta kivusta huolimatta teki kyllä gutaa. Vedot kulkivat perjantaina oletetusti, eli eivät edes välttävästi. Aivan hirveää könkköstämistä: kankeaa, hidasta ja vaikeaa! Rentous on vauhtijuoksussa vain haave, mutta eiköhän tämä tästä.

Lauantaina lähdin Helsinkiin Leffafriikkien tapaamiseen. Kävimme elokuvateatteri Rivierassa fiilistelemässä Beauty and the Beast - musikaalin, josta jatkoimme iltaa pubin ja hyvän syömisen merkeissä. Sitten tuli vielä valvottua aamutunneille mukavia höpötellen ja vanhoja muistellen :)

Friikit oluella. Ainoa mukana ollut naisjäsenemme eroaa sopivasti myös juomavalinnallaan.
Ja syömässä asiaan kuuluvalla tavalla.
 Ensi viikko menee myös treenien suhteen varmaankin aika vaisuksi. Siksi tuohon lusmuiluviikkoon olikin aihetta laittaa mukaan tuo "osa 1". Tiistai ja keskiviikko menee työreissulla, jossa on luvassa kokoustamista ym. aina iltamyöhään saakka. Sama homma on todennäköisesti perjantaina toisella työmatkalla. Määrää huomattavasti oleellisempaa toki onkin tällä hetkellä saada edistettyä kovien treenien tekoa. Kerätään kilsoja sitten myöhemmin keväällä ja kesällä.

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Viikko 10

Ma 6.3; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Ti 7.3; i: 15km, sis. lopussa 4x100m kiihdytykset
Ke 8.3; lepo
To 9.3; a: 4km. i: keskivartalojumppa + 15km. Yht. 19km
Pe 10.3; a: 8km. i: 16km. Yht. 24km
La 11.3; i: 5km + 5x1km vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 3km, sis. muutaman koordinaatioharjoituksen. Yht. 15km
Su 12.3; i: 13km

Viikko 10: juoksua yht. 102km

Kylläpä on taas hienoa. Niin mikäkö? Valoisuus ulkona :) Aamulenkeillä aurinko paistaa jo selvästi ja töiden jälkeen valoisaa piisaa pariksikin tunniksi helposti. Mukavaa kun ei tartte taas siinä talven ainaisessa pimeessä pitkään aikaan rämpiä.

Treenien osalta viikko alkoi siitä mihin edellinen päättyi, nimittäis surkeasta fiiliksestä. Maanantain lenkit olivat todella vaikeita. Tiistain lenkki alkoi yhtä tustaisissa tunnelmissa. Juoksusta vaan ei meinannut tulla mitään. Aioin jo kääntyä kotiin suointa tietä muutaman kilometrin jälkeen, mutta ajattelin sitten puskea väkisin matkaa mittariin. Yllättäen n. 8km kohdilla juoksu alkoi selvästi helpottua ja kohta meno oli jo ihan siedettävän tuntuista. En oikein ymmärrä mistä mokoma johtui, mutta lenkin loppuun innostuin jopa hieman kiihdyttelemään. Keskiviikkona olin rättiväsynyt todella huonosti nukutun yön jäljiltä. Ei toivoakaan että olisi voinut edes ajatella minkään sortin treenaamista. Seuraavan yön kunnon unet tekivät ihmeitä ja torstaina lenkkareiden päällä oli täysin eri mies. Kulku oli miellyttävän kevyttä ja taas homma tuntui mielekkäältä. Lauantain vedot nyt eivät häävisti kulkeneet, mutta tämä nyt on odotettavissakin kun taas alkaa kovia treenejä tekemään. Tästä on ensi viikolla hyvä jatkaa. Joku menevä lihaskuntotreeni ainakin olisi tarkoitus alkuviikosta tempaista.

sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

Viikko 9

Ma 27.2; a: 4km. i: keskivartalojumppa + 11km. Yht. 15km
Ti 28.2; i: 10km, osin poluilla ja metikössä
Ke 1.3; a: 4km. i: 10km. Yht. 14km
To 2.3; a: 5km . i: 11km. Yht. 16km
Pe 3.3; a: 5km. i: 90min. punttisalitreeni + 5km. Yht. 10km
La 4.3; i: 13km
Su 5.3; p/i: 20km

Viikko 9: juoksua yht. 98km

Yritetäänpä taas. Aika hyvin pääsin palaamaan normaaliin treenirytmiin. Keli vaan ei taas ollut viikolla oikein paras mahdollinen. Oli jäätä, loskaa, räntäsadetta, kovaa tuulta yhditettynä pyryyn tai vesisateeseen jne. Kerran jos toisenkin ajattelin, että kuinka vihaankaan talvea. Tiistain lenkin vedin nastarit jalassa pitkin jäisiä polkuja ja osin ihan umpimetikössä. Jalat olivat aika poikki tämän rupeaman jälkeen. Perjantain salitreenin jälkeen taas koko kroppa veti todella jöötin päälle. Treeni ei sinänsä niin raskas ollut, mutta ilmeisesti taudin jäljiltä tullut monen viikon tauko kunnolliseen lihaskuntotreeniin tuntui äkkiseltään suhteettoman kovalle. Könkköstin lauantaiaamuna sängystä ylös kuin reumatautinen vanha ukko. Illalla lenkille lähtiessäkin jalat olivat kuin kakkosnelosen lankut. Tilannetta ei helpottanut se, että en laittanut nastareita jalkaan ja kylmentynyt keli oli vetänyt tiet paikoin erittäin liukkaiksi. Sunnuntaina viisastuin ja kiskoin nastarit jalkaan. Kiertelin tuollaisen puolipitkän aurinkoisessa talvikelissä luontoa ihaillen. Ehkäpä tämä talvi ei nyt aivan joka hetki ole aivan syvältä. Silti kaipaan jo lämpimiä kelejä ja pitävää juoksualustaa.

Kovien treenien juokseminen jäässä tai sohjossa on aika haastavaa eikä mulla ole tällä haavaa juoksumattoa käytettävissä. Kovia/semikovia lenkkejä ja mäkivetoja pitäisi silti alkaa jossain määrin tekemään. Tällaisella tasaisella taapertamisella suorituskyvyn noususta voi nimittäin vain haaveilla.