Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

26.5 Terwamaraton
2.9 Ruskamaraton

sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Viikko 29

Ma 17.7; a: 7km. i: 14km kiihtyen @4.40-3.45. Yht. 21km
Ti 18.7; a: 10km. i: 13km. Yht. 23km
Ke 19.7; i: 11km
To 20.7; a: 2km + 10x300m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas + 1km. i: 7km. Yht. 16km
Pe 21.7; a: 5km
La 22.7; p: 10km
Su 23.7; i: 15km

Viikko 29: juoksua yht. 101km

Heti viikon alkuun tein suht kovan kiihtyvän lenkin. Torstaina lähdimme työkaverini, SPV: luottopuolustajan Harri Karjalan kanssa tekemään mäkivetoja Joupin laskettelurinteeseen. Ideana oli todellinen happotreeni, eli nousta reilu 300m pitkän rinne ylös 10 kertaa. Palautuksena hölkkäsimme mäen alas heti vedon päätyttyä omaan tahtiin ja käännyimme alhaalla heti ympäri uuteen vetoon. Rinne on tosi pottumainen ja jyrkkenee selvästi puolesta välistä huipulle. Tällaisessa treenissä se ei juuri armoa tunne. Revitin pari ekaa vetoa aivan liian lujaa ja jo kolmannessa meinasi tulla noutaja. Kokeneena Joupin rinteen kettuna Harri paini rinnettä ylös huomattavasti tasaisemmin ja ohitti mut parin ekan vedon jälkeen. Alun tasaisella saavutin häntä aina jonkun verran, mutta jyrkällä osuudella jaloista alkoi puhti loppua. Jalat menivät todella hapoille, mutta tämä olikin treenin idea. Viimeisessä kolmessa vedossa en selvinnyt ilman kävelyaskelia lopun jyrkällä. Lajien erot ja ero erintoten jalkojen voimatasossa tuli esiin Harriin verrattuna eniten vedon jälkeen kun lähdimme huipulta alas. Harri hipsutteli jyrkkää rinnettä alas varsin kepeästi kun taas itselle se oli aivan hirveää tuskaa ja kamalaa könkköstämistä. Hyvä voima ja happotrteeni jaloille joka tapauksessa.

Loppuviikosta lähdin kaverin häihin Kainuuseen, tarkemmin Sotkamoon. Yövyimme Sokos Hotel Vuokatissa aivan urheiluopiston vieressä, mutta en jaksanut/ehtinyt peruslenkkiä kummempaa härvätä. Hiihtäjiä oli liikenteessä runsaasti rullilla lykkimässä. Kaverin häät olivat mukavat ja kiva oli tavata vanhoja opiskeluaikaisia kavereita, osan näkemisestä olikin aikaa. Raskas 3 viikkoinen tv:n seuraaminenkin loppui kun pyöräilyn ranskan ympäriajo tuli päätökseensä. On se hieno kisa ja aina yhtä huikea tapahtuma seurata. Tokihan penkkiurheilun sarallakin riittää tapahtumia, sillä uinnin MM-kisat alkoivat ja kohtahan sama tapahtuu yleisurheilustakin. Omaa treeniä koetan kartuttaa alkuviikosta määrää keräämällä ja loppuviikosta enemmän tehojen muodossa. Saatan kävästä kisankin juoksemassa.

sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Viikko 28

Ma 10.7; i: 13km, sis. 500m avojaloin nurmikolla
Ti 11.7; i: 12km
Ke 12.7; i: pieni kuntopiiri + 1km avojaloin nurmikolla
To 13.7; a: 5km. i: 3km + 5x600m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas ja 1min. tauko alhaalla + 4km. Yht 18km
Pe 14.7; p: 11km. i: 23km. Yht. 34km
La 15.7; 12km, sis. 5x100m kiihdytykset
Su 16.7; i: 12km, sis. 7km kuntoratoja, josta ylämäet loikka-askelin

Viikko 28: juoksua yht. 102km

Kroppa oli viikon alusta lähtien vallan kauheassa jöötissä. Kaiken lisäksi onnistuin jo 2 viikon lomani aikana sekoittamaan rytmini niin, että valvoin aina reippaasti yli puolen yön. Maanantaina kun palasin töihin, olin aamulla aivan unessa. Vasen polvi oikkuillee edelleen, mutta kestää kyllä juoksemista. Oikean jalan lonkkakin vihoittelee hieman ja ilmeisesti pakaran seutu on tosi jumissa koska issias alkoi viikon puolessa välissä vihloa ikävästi lenkkien loppupuolella. Viikkoon oli tarkoitus juosta 20-30km enemmän, mutta tein ainoan järkevän ratkaisun ja kevensin treeniäni. Silti torstain mäkivedot olivat aivan kamalaa tuskaa, vaikka vauhti oli lähinnä surkeaa köpötystä. Perjantain määräpäivän sen sijaan jaksoin hyvin, mutta kroppa oli tönkkönä kuin kakkosnelosen lankku. Niinpä muutin sunnuntaiksi ajatellun kovan juoksun jalkojen voimatasoa ja koordinaatiota parantavaksi treeniksi.

Joku nyt hommassa mättää. Jaksan juosta pitkään kevyesti hyytymättä, mutta heti kun tehoja lisätään, on puhti pois. Selvää on, että pitää varoa sortumasta perisyntiini, eli liian tasapaksuun puurtamiseen. Tehoja pitää silti olla sopivasti ja tunnetusti maraton vaatii määrääkin koneeseen, mikäli mielii matkan kunnialla jaksaa. Tasapainoillaan tässä jotenkin.

sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

Viikko 27

Ma 3.7; a: 7km. i: pientä jumppaa + 14km. Yht. 21km
Ti 4.7; i: 18km
Ke 5.7; a: 6km. i: 3km + 5x800m/5x200m, palautuksina 1min. 800m vedoissa, 5min. matkan vaihtuessa ja 30s 200m vedoissa. Yht. 17km
To 6.7; a: 3km + keskivartalojumppa + 2km. i: 12km, sis. paljon lyhyita kiihdytyksiä. Yht. 17km
Pe 7.7; a: 7km
La 8.7; i: 3km + Limingan rantalakeusjuoksu (10km): 37.09 + 2km. Yht. 15km
Su 9.7; i: 14km

Viikko 27: juoksua yht. 109km

Treenien muodossa viikkoon mahtui hyvää ja huonoa. Hyvää oli, että jaksoin juosta treenejä ihan hyvällä fiiliksellä viime viikon surkean puolimaratonin jälkeen. Erityisesti keskiviikkona todella kovassa tuulessa tekemäni vetoharjoitus lämmitti mieltä. Huonot uutiset ovat takavuosilta tuttuakin tutumpia. Nimittäin vasen polvi kipuilee taas hieman. Ei vielä mitään maata mullistavaa, mutta hienoiset hälytyskellot tämä laittoi päässä soimaan. Toivotaan, että kyse on jostain ärtymisestä, lihaskireydestä tms. asioista, eikä jostain alkavasta vammasta. Vasen polvi oli vajaa 10v. sitten oikea nemesikseni ja vielä muutama vuosi sitten tappelin sen kanssa uudelleen. En todellakaan halua noiden vuosien paluuta. Nyt pitää olla tarkkana asian kanssa.

Viikonlopuksi lähdin Ouluun, jossa oli kiva tavata sukulaisia. Heitä onkin aina hauska nähdä. Lauantai-iltana juoksin vielä Limingan rantalakeusjuoksun (virallisesti mitattu 10km). Kisa oli erinomaisesti järjestetty, kuten kaikki kisat Oulun seudulla joissa olen ollut mukana. Monet isotkin juoksutapahtumat Etelä-Suomessa saisivat ottaa näistä mallia. Reitti Limingassa on yksisuuntainen ja juoksijat kuskattii maalialueelta lähtopaikalle busseilla. Reitti on myös erittäin tasainen. Keli oli tosi lämmin, mutta sitä en pienessä mielessäni edes valita tämän kylmän kesän jälkeen. Itse kisassa lähdin liikkeelle hieman turhan rajusti ja eka 5km kulki ajassa 17.40. Tämän jälkeen vauhti kuitenkin hyytyi ja loppuaika painui päälle 37min. Erittäin mukava treenikisa kuitenkin kaiken kaikkiaan.

Ouluun menen varmaan kisaamaan taas viimeistään syyskuun lopulla juostavaan Oulujuoksuun. Samalla luonnollisesti sukulaisten tapaamista. Alla vielä kuva minusta serkun nuoremman lapsen kanssa.

Oulun keskustassa serkkuni nuoremman lapsen Amandan kanssa.

sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Viikko 26: Kriisiäkö?!?

Ma 26.6; a: 7km. i: 2,5km + 4x500m/2x1000m/4x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 2km. Yht. 22km
Ti 27.6; a: 7km. p: tunnin hieronta
Ke 28.6; a: 5,5km + 500m avojaloin nurmikolla. i: keskivartalojumppa + 12km. Yht. 18km
To 29.6; a: 7km. i: 10km, sis. 6km vauhtileikittelyä. Yht. 17km
Pe 30.6; i: 9km
La 1.7; p: 3km + Paavo Nurmi maraton (puolimaraton): 1:29.07 Yht. 24km
Su 2.7; i: 10km

Viikko 26: juoksua yht. 107km

Viikko sujui muuten ihan hyvin, mutta Paavo Nurmen puolimaratonilla iski täydellinen kulkemattomuus ja hyytyminen. Meno oli alusta saakka kerta kaikkiaan onnetonta. Kympin väliaika oli jotain 38.30 tuntumassa, mikä ei kovin hääviä aikaa lupaillut. Pahempaa oli kuitenkin, että aloin olla aika kuitti, vaikka vauhti ei kaksista ollut. 14km paalulla oikea takareisi kramppasi ja hiljensin vauhtiani. Totesin pian tämän jälkeen että tänään vaan ei hommasta tule yhtikäs mitään ja loppumatkan pikemminkin hölkkäsin kun juoksin maaliin. Aikahan on luonnollisesti ylivoimaisesti huonoin puolimaratonini ikinä. Jos maratoneja ei lasketa, en ole näin hitaalla keskivauhdilla juossut kisaa läpi 21 vuoteen, asia piti oikein tarkistaa :)

Mikäs nyt sitten oikein mättää?! Alkuviikon treenit sujuivat ihan hyvällä fiiliksellä ja nyt viikon päätteeksi jalat tuntuivat tuon puolikkaan jälkeen sunnuntain lenkillä ihan hyvältä. Kyllähän huonoja kisapäiviä silloin tällöin tulee, mutta ei noin täydellisesti pitäisi hyytyä, että täytyy vallan hölkäksi laittaa. En nyt silti vielä mitään kriisitilannetta muodosta. Uskon edelleen tekemiseeni. Eiköhän suorituskuntokin tästä jostain piilosta ilmesty kun vaan saa tehtyä treenit suunnitellusti puikkoihin. Silti täytyy lauantain esityksen jälkeen myöntää, että hirvittää kun ajattelee että maraton pitäisi jaksaa tätä kovemmalla vauhdilla jo 9 viikon kuluttua. Katsotaan viikon kuluttua, miten jaksaa kympin Limingassa...