Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

tiistai 28. elokuuta 2012

Viikko 34: Löysät viikot osa I

Ma 20.8; am: 4km. pm: keskivartalojumppa + 12km. Yht. 16km
Ti 21.8; pm: 3km + 5x1000m, 2min. palautuksella + 4km. Yht. 12km
Ke 22.8; am: 5km. pm: 14km. Yht. 19km
To 23.8; am: 5km. pm: 11km. Yht. 16km
Pe. 24.8; am: 4km
La 25.8; am/pm: 3km verkkaa + Oulu juoksu (10km): 37.20 + 1km verkkaa. Yht. 14km
Su 26.8; lepo

Viikko 34: juoksua yhteensä 81km

Tämä oli ohjelmassa määrällisesti hieman löysempi viikko. Tulikin ihan hyvän paikkaan tää lepopäivienkin viettäminen, sillä aiemmin viikolla vasempaan polveen alkoi hieman koskea. Itse asiassa moinen alkoi tiistaina ja keskiviikko-torstai akselilla siihen sattui lenkeillä vähän enemmänkin. Lauantain kisassa kipu ei onneksi tullut esiin juuri lainkaan. Jotain hyppääjän polvea muistuttavia oireita siinä esiintyy.

Tuo Oulu juoksu (virallisesti mitattu 10km) meni kyllä todella alakanttiin. Siihen 36min. hujakoille olin ajatellut juoksevani, mutta ei. Ekat 4 kilsaa meni ihan tavoitevauhtia, mutta seuraavat kolme kilsaa olivat tolkuttoman hitaita. Ei vaan kulkenut. Reittihän oli suht tasainen muutamaa kinkamaa lukuunottamatta. Keli oli aika lämmin, mutta sitä ei todellakaan voi syyttää kun tuultakaan ei ollut nimeksikään. Jalat vaan oli kaikissa pienissäkin laskuissa tosi pökkelöt, eikä juoksu ollenkaan rullannut niin kuin olisi pitänyt. Viimeisissä siltojen ylityksessä, jossa reitti meni takaisin Hietasaareen ja lähti mutkien kautta kiertämään kohti Oulun kylpylähotelli Edenissä sijainnutta maalia, sain taas rytmistä kiinni ja loppu tulikin taas ainakin kahden viimeisen kilometrin osalta ihan hyvin. Ei tässä nyt mihinkään huoleen ole vielä syytä, mutta kunto ei kyllä ole sellainen kun olen sen kuvitellut olevan.

Loppu viikonloppu hujahti sitten Oulussa sukulaisia ja vanhoja kavereita tapaillessa. Samaan menoon kului vielä alkaneen viikon maanantai, jonka oli junaillut lomapäiväksi. Vaasassakin tuli pysähdyttyä paluumatkalla Poriin.

sunnuntai 19. elokuuta 2012

Viikko 33: Akilleskipujen paluu

Ma 13.8; am: 5km. pm: 14km. Yht. 19km
Ti 14.8; am: 5km. pm: 2km + 90min. punttisalireeni + 2km. Juoksua yht. 9km
Ke 15.8; am: 5km. pm: 13km. Yht. 18km
To 16.8; am: 5km. pm: 11km. Yht 16km
Pe 17.8; pm: 1km (kilsan jälkeen takaisin kotiin kun oikea akilles kipuili liikaa)
La 18.8; pm: 25km
Su 19.8; pm: 12km, sis. 7 x 3min. vetoja. 3min. rentoa hölkkää vetojen välissä

Viikko 33: Juoksua yht. 100km

Tämän piti olla määrällisesti hieman kovempi viikko, mutta jäi hieman vajaaksi. Syynä oli lähinnä näiden akilleskipujen ilmaantuminen uudelleen. Alkuviikko meni vielä ilman mitään kummempia tuntemuksia. Keskiviikkona alkoi iltapäivän pääharjoituksessa hieman vihloa oikean akilleksen tienoilla. Kipu ei kuitenkaan juoksua juuri haitannut ja lenkin jälkeen kävellessä ei koskenut lainkaan. Torstaina alkoi sitten oikeaan akillekseen koskemaan iltäpäivän lenkillä enemmän ja vasenkaan akilles ei ollut täysin hiljaa. Koetin kotona laittaa niihin kylmää ja venytellä maltillisesti. Perjantaina jätin aamulenkin suosiolla väliin, mutta illalla piti lähteä taas kerran kokeilemaan, josko kipu olisi historiaa vaikka päivän mittaan oli koskenut kävellessäkin. Kiersin kilsan lenkin ja painuin kotiin koska varsinkin oikeaan akillekseen koski pirusti. Kotona lämmitin saunan, jossa hieroin akillesta lämpimässä. Tämän jälkeen pidin tv:tä katsellessa kylmää pussia kummassakin nilkassa. Ilmeisesti tämä jotain auttoi, sillä lauantaina ei kipuja tuntunut, ainakaan kävellessä. Venyttelin siinä päivän mittaan ja päätin lähteä lenkille juomapullovyön kanssa. "Katsotaan miten homma etenee" oli ajatus. Hyvinhän tuo meni. Sain kierrettyä 25km ihan mukavalla fiiliksella ja kivut pysyivät kohtalaisen hyvin aisoissa. Nyt sunnuntaina viikon päättänyt tehokkaampia harjoitus sujui vieläkin paremmin. Ehkä tää oli vaan tällainen muistutus kehon taholta, että älä laiminlyö huoltavia toimenpiteitä, tai täällä aletaan tuottamaan epämiellyttävää kipua.

sunnuntai 12. elokuuta 2012

Viikko 32: Olympiamaratonin jännittämistä

Ma 6.8; am: keskivartalo- ja lonkkajumppa. pm: 60min. hieronta ja 10km
Ti 7.8; am: 5km. pm: 13km. Yht. 18km
Ke 8.8; am: keskivartalojumppaa. pm: 4km verkka / n.250m mäkivetoja x 10 / 4km loppuverkka. Yht. 13km
To 9.8; pm: 16km
Pe 10.8; pm: 12km
La 11.8; pm: 23km
Su 12.8; pm: 9km

Viikko 32: juoksua yht. 101km

Nuo keskiviikon mäkivedot pisti jalat muutamaksi päiväksi aika veteliksi. Samankaltaisia reenejä pitää kuitenkin tulevina viikkoina harrastaa, jotta saa suorituskykyyn kaivattua tehokkuutta pikkuhiljaa lisää. Mulle käy aina niin, että kun alan kunnolla tehdä tehokkaampia reenejä, niin ensimmäisinä tällaisina viikkoina kunto tuntuu suorastaan tippuvan. Sitten kun tätä rallia on jonkin aikaa takana, niin elimistö ikään kuin alkaa "oppia" ottamaan tehot käyttöönsä ja juoksu helpottuu kummasti. Toivottavasti homma etenee juuri tähän suuntaan.

Tänään oli taas 4 vuoden penkkiurheilun kohokohta, eli miesten olympiamaraton. Kilpa oli hieno ja yllätyksiäkin nähtiin. Ei osunu tällä kertaa omat ennakkospekulaatiot ihan kohilleen, mutta tämähän juuri on urheilussa niin hienoa. YLE:n lähetys tapahtumasta oli vährmmän hieno. Ensimmäisestä puolesta tunnista meni suurin osa harakoille, kun YLE päätti kaikessa "järkevyydessään" näyttää miesten lentopallon pronssipeliä. Tämä sai luonnollisesti verenpaineen mun ja Z:n kisastudiossa nousemaan.Vielä kun Eurosport näytti myös tuota lentimatsia, niin johan pomppasi! About 20min. joutui elämään ilman livekuvaa ja kirosanoja pursusi suusta väkisinkin ja hermot oli tiukilla. Tänänkö tää 4 vuoden odotus suurimmasta maratontapahtumasta taas huipentuu. Mitähän pitäisi tehdä, jotta välttyis tältä iänikuiselta ressiltä siitä, että näytetäänkö maraton kokonaan vai ei?!? Varmin keino olisi saada käyttöön liuta Japanin tv:n kanavia, jossa ei maratonin ollessa meneillään taatusti näytettäisi mitään muuhun lajiin viittaavaakaan.

sunnuntai 5. elokuuta 2012

Viikko 31

Ma 30.7; am: jalkaterä- ja lonkkajumppa. pm: 12km
Ti 31.7; pm: 2km / 2x3km kovaa, 5min. palautus välissä / 4km. Yht. 12km
Ke 1.8; pm: 13km
To 2.8; pm: keskivartalo- ja lonkkajumppa + 19km
Pe 3.8; pm: 9km rennosti, sis. 3x100m kiihdytykset
La 4.8; pm: 2km verkka + Häijään hölkkä (13,2km): 52.47 + vajaa 1km verkka. Yht. 16km
Su 5.8; pm: 15km

Viikko 31: juoksua yht. 96km

Ihan hyvä viikko oli reenien puolesta. Hieman loppuviikosta oikea lonkka alkoi taas kinnailla kivuliaasti, mutta ei mitään radikaalia (ainakaan vielä). Olen sitä kyllä koettanut jumpata aktiivisesti, joten toivottavasti ei tulisi mitään ylimääräisiä ongelmia.

Lauantaina kävin Sastamalan perukoilla vetämässä 13,2km mittaisen kisan. Olikin aika rankka juoksu, johtuen älyttömän rastaasta reitistä. Mäkeä ja nimenomaan ylämäkeä siitä ei kyllä tottavieköön puuttunut. Heti ekalla kilsalla oli hirmu jyrkkä lasku jota seurasi lähes yhtä jyrkkä nousu. Tämän jälkeen oli muutama tasaisempi kilsa, mutta sitten kilsat 4-8 olivat lähestulkoon yhtämittaista nousua. Ainakin ne imivät mehut kaltaisestani taapertajasta. Olin suunnitellut, että juoksen reitin kyllä sinne 50min. hujakoille, mutta oikeaksi vuoristoetapiksi osoittautunut reitti karsi matkalla moiset luulot. Vauhti oli 8km paalulla tippunut 4min/km tienoille, mutta tasaisemman ja laskuosuuden seuratessa runnoin taas kovempaa. Fundeerasin että loppumatkalla tuskin enää on mitään ihmeempää nousua. Mitä vielä! Viimeiset 2,5km olivat sellaista loivaa ja hivuttavaa nousua. Kaiken lisäksi reitti kulki tässä kohdin peltoaukion vieressä, jossa puhalti kova vastatuuli. Hyydyin aika tehokkaasti ja loppujen lopuksi vauhtikin putosi 4min/km huonommalle puolelle. Reitin rankkuudesta johtuen olen kuitenkin suht tyytyväinen ja ainakin kisa kävi erittäin hyvästä kovasta reenistä.

Paljon tässä on kyllä tehtävää mikäli haluaa kisakunnon kohentuvan. Noissa ylämäissä taas kerran huomasin miten tää ruhoni hapenottokyky on heikolla tilalla 2 vuoden takaiseen verrattuna. Tähän pääasiallinen syy on ehdottomasti se, että painoa on liikaa. Pitäskö rueta puputtamaan porkkanoita ja litkimään pussukeittoja. Buahhahhahhaa!! Hyvä vitsi, eikö vain.