Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Viikko 20

Ma 14.5; a: 6km. i: 2km + 4km/3km/2km vedot kovaa, 1km palautus vetojen välissä + 1km. Yht. 20km
Ti 15.5; a: 5km. i: pieni kuntopiiri + 14km. Yht. 19km
Ke 16.5; lepo
To 17.5; lepo
Pe 18.5; lepo
La 19.5; lepo
Su 20.5; p: kuntopiiri. i: 12km

Viikko 20: juoksua yht. 51km

Viikko alkoi tehokkaasti. Tein maanantai-iltana töiden jälkeen ehkä koko kevään kovimman treenin, ns. pyramidin. Olo oli jo ensimmäisen kovan pätkän jälkeen aika väsynyt. Toisen pätkän jälkeen puhallutti niin että hyvä kun sain hengityksen tasaantumaan kilsan palautuksen aikana. Vikan kakkosen jälkeen olinkin jo valmis kanveesiin. Hirveydestään huolimatta tuntui että treeni ajoi asiaansa :) Tämän jälkeen viikko olikin treenien osaltsa yhtä vetelehtimistä. Keskiviikkona lähdin seminaarireissulle Viroon. Illanviettoon(kin) siellä tuli aika messevästi osallistuttua ja olo oli seuraavina päivinä sen mukainen. Lisäksi sain jonkun hiivatin vatsapöpön riesaksi ja koko lauantai meni hyvin pitkälti vessassa ravatessa kun pötsi oli aivan kuralla eikä mikään sapuska tai edes neste pysynyt sisällä.Olon tämä veti tietenkin sen verta heikoksi, että vaikka veskireissut on nyt sunnuntaina pikku hiljaa vähentyneet, ei lenkillä meinannut jaksaa yhtään.

Eikä tämä mahan sekoilu ole ollenkaan ainoa tai edes isoin harmi. Oikea nilkka ja erityisesti akilles kipuilee välillä melkoisesti. Jokin tulehdus on varmaan riesana. Pitänee mennä se selvittämään lekurin pakeille, mikäli tämä nyt ei ala jumpalla, kylmähoidolla ja tulehduskipulääkkein helpottamaan. Varmaan pitäisi tajuta olla juoksematta, mutta kun tämä ei vielä niin "älyttömästi" tuottanut tuskaa niin olen lenkkeilyä jatkanut totuttuun tyyliin. Ensi viikon suunnitellut puolimaratonin Oulussa tulen tod.näk kuitenkin jättämään väliin.

sunnuntai 13. toukokuuta 2018

Viikko 19

Ma 7.5; lepo
Ti 8.5; a: 6km. i: 15km. Yht. 21km
Ke 9.5; a: 6km. i: 90min. punttisalitreeni + 6km. Yht. 12km
To 10.5; i: 16km
Pe 11.5; a: 7km. i: 24km. Yht. 31km
La 12.5; p: jalkateräjumppa. i: 13km
Su 13.5; i: 14km, sis. 5x100m kiihdytykset

Viikko 19: juoksua yht. 107km

Ihan mukavasti sain kilometrejä viikkoon ravattua vaikka pidin yhden lepopäivän ja temusin myös salilla rautojen kimpussa. Kroppa ja erityisesti jalat olivat aika jöötissä taas tuon keskiviikkoillan punttitreenin jälkeen. Olin ajatellut helatorstaina juosta pitkän lenkin, mutta lihasväsymys oli sitä luokkaa että tyydyin normipituiseen roskakilometrien keruuseen. Perjantaina sitten jolkotin enemmän matkaa mittariin. Jalat olivat illan pidemmällä lenkillä melkoisen väsyneet loppumatkasta, muutoin jaksoin vallan mainiosti. Kotiin päästyäni en meinannut päästä tuolilta ylös suihkuun. Välillä on toki vain hyväkin väsyttää koivet kunnolla, koska siihenhän sitä saa maratonin loppukilometreillä varautua joka tapauksessa. Kuormitetaan "konetta" sitten vedoissa, tv-kovissa ja kisoissa hönkimällä.

Mietin alunperin kisaavani Nevaksen juoksun Sipoossa lauantaina, mutta päätin jo alkuviikosta skipata kisan ja tehdä vaan perustreenaamiseen painottuvan viikon. Ensi viikko tulee työreissujen takia olemaan hieman kevyempi.

sunnuntai 6. toukokuuta 2018

Viikko 18

Ma 30.4; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Ti 1.5; i: 13km
Ke 2.5; a: 5km. i: 3km + 5x400m/2x1000m/4x400m ratavedot, 1.30min. palautus vetojen välissä ja 3min. palautus matkan vaihtuessa + 2km. Yht. 16km
To 3.5; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
Pe 4.5; a: 5km. i: pieni kuntopiiri + 9km. Yht. 14km
La 5.5; p: 3km + Tuusulanjärven maraton (10km): 37.43 + 1km. Yht. 14km
Su 6.5; p: 11km

Viikko 18: juoksua yht. 108km

Aika raskas viikko, tai siltä se ainakin tuntui. Jatkoin treenejä täydellä höngällä edellisviikon puolimaratonin jälkeen viikon alusta lähtien. Keskiviikkona kipitin Hiekkaharjun urheilupuistoon tekemään kentälle ratavetoja. Hengitys pelasi vedoissa hyvin, mutta jaloissa painoi. Tämä ei toki mikään yllätys ollut ja tarkoitus olikin saada vain vauhdikkaampaa juoksua koneeseen, vaikka lihaksisto olisikin väsynyt viime viikonlopun puolikkaasta.

Lauantaina läksin taas kisailemaan, tällä kertaa ihan tuohon Vantaan viereen Tuusulaan, jossa kirmattiin Tuusulanjärven maraton. Omaksi matkaksi valitsin vain 10km kun en suotta esim. puolimaratonille väsyneellä ruholla viitsinyt lähteä simahtamista harrastamaan. Edelleni ryntäsi heti paukusta pari kaveria, joista toinen loittoni pikku hiljaa horisonttiin, mutta toisen selän näin oikeastaan koko matkan n. 20 sekunnin päässä edelläni. Alkukilometrit olivat tosi tahmeat, mutta sitten kone alkoi hieman pelaamaan. Vitosen jälkeen ajattelin vielä kiskovani loppupuolella edellä julksevan Tuukka Rintalan kiinni, mutta ylämäet ennen 8km paalua uuvuttivat niin ettei loppuvedosta tullut kummoistakaan. Vikalla kilsalla vauhti ei hyytynyt, mutta ei se kyllä noussutkaan pätkän vertaa ja eroa Tuukkaan jäi 18 sekuntia, jollainen se oli oikeastaan heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen. Aikani ei myöskään ollut kympille kovin häävi, tosin joku kertoi maalisa että matka olisi hieman kymppiä enemmän ollut todellisuudessa. Tyhjäsin vahingossa kisan kelloni muistista maalialueella, joten ei tullut oman gepsin lukemaa tarkistettua. Meno kuitenkin tuntui siltä, että se suoritukseni vastasi hyvin kympin aikaa tuolle päivälle. Pakko mainita vielä maratonin voittaja Ole Antti Halonen Kotkasta, joka tempaisi soolojuoksuna hienosti 2:32.01. Kova kaveri totta vieköön!

Ensi viikolla olisi tarkoitus panostaa hieman enemmän lihaskuntotreeneihin ja ainakin joku ilta ähistä kunnolla punttilalilla rautojen kimpussa. Sipooseen saatan viikonloppuna sitten lähteä Nevaksen juoksuun kisaamaan jos fiilis sitä puoltaa.