Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Viikko 17

Ma 21.4; i: 12km
Ti 22.4; p: kuntopiiri. i: 15km
Ke 23.4; p: 24km
To 24.4; i: 15km
Pe 25.4; a: 6km ja keskivartalojumppa. i: 9km hieman tavallista reippaammin. Yht. 15km
La 26.4; i: 11km
Su 27.4; p: 20km

Viikko 17: juoksua yht. 112km

Ihan ok viikko. Sen verran oli lomafiilis, että en aikomuksista huolimatta saanut perjantaita lukuunottamatta itseäni aamulenkeille. Keskiviikon lenkistä tuli oikein kunnon raasto sillä tutustuin Turussa uusiin lenkkimaastoihin ja eksyin oikein lahjakkaasti. Olen aina kehunut omaavani hyvän suuntavaiston, mutta nyt kyllä mokoma petti pahan kerran. Takoitus oli juosta noin 15km lenkki, mutta koska kohelsin Lausteen polkuja ristiin ja rastiin, tuli lenkille mittaa tuo n. 24km. Lähdin tälle lenkille vain aamiainen pohjalla ja energiat loppuivat loppumatkasta aivan totaalisesti. Kotiovelle päästyäni olo oli niin heikko että tunsin pyörtyväni siihen paikkaan. Rappukäytävässä olikin pakko ottaa hieman lukua ennen kuin sain kämpän oven auki ja pääsin ottamaan energiapatukkaa sekä juomaa oloni kohentamiseksi. Mieleeni tuli, että on tää juoksu sitten hyvä ja rento harrastus ;) Loppuviikko meni taas normaalisti eikä moista raastamista enää tarvinnut suorittaa. Perjantaina kokeilin illalla juosta hieman reippaammin ja täytyy totuuden nimissä sanoa että ei ole hääviä mun meno heti kun vauhtia lisätään. Viikon päätteeksi juoksin Porissa Z:n kanssa tuollaisen puolipitkän lenkin erittäin hienossa +18C aurinkoisessa kevätkelissä.

torstai 24. huhtikuuta 2014

Tulevien kisojen yms. suunnittelua

Cappuccinoa nauttimassa Läntisellä Rantakadulla Turussa. Keli suosii kevätlomalaista.

Näin lomalla on hyvää aikaa hieman funtsia, mitä kaikkea sitä tulevina aikoina mahdollisesti kisailisi. Jos nyt oletetaan, että paikat pysyvät ehjinä niin kaikenlaisia kisojahan sitä olisi taas mukava käydä juoksemassa. Lomapäivää lusmuillessa on hyvää aikaa vaikkapa näin hieman kirjoitella ajatuksia auki. Alkuvuodesta kärsittyjen vaivojen ja sairastelujen jälkeen tuossa oli hetki, jolloin reenaaminen ei oikein maistunut. Kuntokin ehti tipahtaa luvattoman huonolle tasolle. Eräs viisas taannoin mulle kommentoi että reenit kyllä maistuu kun vaivat ja taudit on voitettu ja tämä pitää hyvin paikkansa. Viime viikkoina juoksu on taas tuntunut kivalta ja reenimotivaatio yleensäkin on kovassa nosteessa.

Mihinkä sitä nyt sitten oikein tähtäisi?!? Lyhyempäi kisoja voisi alkaa tässä kesällä kiertämään aina sopivassa paikassa sopivan tilaisuuden tullen jahka ensin saan hieman suorituskykyä nostettua. Tällä hetkellä kellomiehillä ei vielä kestäisi hermot maalissa mua oottaessa :) Olen tässä miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että en juoksisi maratonia tänä vuonna lainkaan. Näin tehdessäni voisin tehdä syksystä hieman tavallista kisarikkaamman ja juosta mahdollisesti esim. useammankin puolimaratonin. Myös jotkut maastokisat kuten Yyterin piikki tai Pirkan hölkkä hoikuttavat. Näin tehdessäni saisin varmasti hyvän ja reenirikkaan syksyn aikaiseksi, joka puolestaan palvelisi oivallisesti tulevaa talvea ja ensi vuoden kevättä. Voisi olla myös mukavaa vaihtelua juosta kisoja ilman sellaista selkeää suurta päämäärää. Joku voisi sanoa tätä keskittyneisyyden puutteeksi, mutta välillä voisi olla kivaakin reenata ja kisata juuri tällä tavalla. En tosin lähde syysmaratonia täysin hautaamaan. Mietin että pidetään maratonille takaportti auki sellaisessa tapauksessa, että esim. puolimaraton hujahtaa hirmukovaan aikaa syyskuussa, jolloin maratonia voisi ajatella juostavaksi lokakuussa. Jos nyt sitten maratonin päätyisin syksyllä juoksemaan, olisi ajankohta varmaankin tuo lokakuu ja paikkana mitä todennäköisimmin Vantaa tai Kankaanpää. Lähtökohtana pidän siis kuitenkin sen, että maratonia en tänä vuonna juokse ja mieli muutetaan jos kunto nyt jostain syystä kohoaa aivan erinomaiseksi.

Vuoden 2015 keväälle mulla on sitten jo selkeä suunnitelma: lähteä mukaan Lontoon maratonille. Olen ilmoittautunut kisaan matkatoimiston (Vetikko Travel) kautta koska heillä on ainoana toimistona Suomesta kiintiöpaikkoja Lontooseen. Kiitokset vaan Timolle taannoisesta vinkistä :) Lontooseen lähtöön tarvitaan tosin vielä tuuria, sillä näihin kiintiöpaikkoihinkin oli tullut sen verran paljon ilmoittautuneita, että arpovat lähtönumeron saajat toukokuussa. En ihan ymmärrä tätä käytäntöä. Miksi he eivät voisi ottaa mukaan ilmoitautumisjärjestyksessä ja myydä eioota kun paikat ovat menneet?! Jos sitten tuon Lontoon suhteen jää luu kouraan, niin tulen juoksemaan ehjänä ollessani jollain muulla Euroopan kevätmaratonilla vuoden päästä. Koskaan en ole vielä kevätmaratonia juossutkaan ja luulen, että sellaiselle on kiva reenata kun kelit lämpenevät ja valoisuus täällä pohjolassakin lisääntyy.

Tämmöinen pieni tilannekatsaus tähän paikkaan. Nyt jatketaan vielä lomailua vapun yli. Kelitkin näyttävät suosivan vaikka lämpötila alkuviikon lukemistä hieman tipahtikin.

maanantai 21. huhtikuuta 2014

Viikko 16

Ma 14.4; i: 9km
Ti 15.4; a: 6km. i: 17km. Yht. 23km
Ke 16.4; a: 6km. i: 90min. punttisalitreeni + 5km matolla. Juoksua yht. 11km
To 17.4; i: 15km
Pe 18.4; i: 18km
La 19.4; i: 13km
Su 20.4; a: keskivartalo-, lonkka- ja jalkateräjumppa. i: 13km

Viikko 16: juoksua yht. 102km

Edelleen tällaista ihan peruslenkkeilyä. Reenien rytmitys alkaa sentään jo löytämään oikeaa uomaansa. Keskiviikon voimatreeni teki hyvää lihaksistolle. Juoksin salireenin päätteeksi palauttavan vitosen matolla vaikka se onkin näillä keleillä säälittävää. Kiirastorstaina jäin lomalle ja palaan töihin vasta vapun jälkeen, joten ainakin reeniajan puuttetta ei voi tulevilla viikoilla valittaa. Pääsiäistä vietimme mökillä Keski-Suomessa, joten lenkkimaastoina olivat Keuruun varuskunnan ja maastoliikuntakeskuksen raskaat maastot. Luulen että mäkien juokseminen tekee mulle nyt vaan hyvää. Syke ja hengitys nousevat alhaisessakin vauhdissa ja jalat saavat "ilmaista" voimatreeniä. Nostetaan vauhteja sitten kun tuntuu oikealta. Kelitkin näyttäisivät suosivan lomalaisia, joten mikäs tässä on elellessä.

sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Viikko 15

Ma 7.4; a: 4km. i: 14km. Yht. 18km
Ti 8.4; a: 5km. i: 16km. Yht. 21km
Ke 9.4; i: keskivartalojumppa ja 15km
To 10.4; i: 15km
Pe 11.4; i: 17km
La 12.4; a: keskivartalojumppa
Su 13.4; lepo

Vikko 15: juoksua yht. 86km

Jatkoin ihan peruslenkkeilyn parissa. Ei kovia reenejä, eikä pitkiä lenkkejä. Tulevilla viikoilla sitten ehkäpä jo niitäkin. Viikonloppu hujahti Vantaalla vanhojen opiskeluaikaisten kavereiden kanssa. Kaverin kämpällä ei näkynyt Eurosport, mutta onneksi siinä lähellä Tikkurilassa oli sporttibaari, joka aukesi näin sunnuntainakin jo klo. 9:00 aamulla. Sinne siis ja sutena Lontoon maratonia seuraamaan. Olikin taas hieno kisa. Sen verran huikea tunnelma näyttää Lontoon maratonin reitin varrella olevan, että pakko tuonne on itsekin lähteä tulevina vuosina juoksemaan. Ehkäpä jo ensi vuoden keväänä?!

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Viikko 14

Ma 31.3; a: 4km. i: 13km. Yht. 17km
Ti 1.4; i: 90min. punttisalireeni ja 6km
Ke 2.4; i: 13km + tunnin hieronta
To 3.4; a: 5km. i: 14km. Yht. 19km
Pe 4.4; a: 7km. i: 7km. Yht. 14km
La 5.4; p: kuntopiiri. i: 15km
Su 6.4; i: 16km

Viikko 14: juoksua yht. 100km

Jospa tämä olisi alku taas liikunnan harrastamiselle. Paikoin juoksu oli todella raskasta. Loppuviikkoa kohden tuntui hieman paremmalta, mutta ei todellakaan mitään kevyttä menoa missään kohtaa. Perjantai-iltana oli taroitus juosta hieman pidempi pätkä, mutta kaikkien kiireiden jälkeen lenkille lähtö venyi lähes lepakkoaikoihin enkä kerta kaikkiaan jaksanut enempää. Viikonloppuna oikea nilkka hieman kipuili, mutta se on todennäköisesti jotain pientä lihasperäistä rasitusta. Sellaista tulee kun yhtä äkkiä ei enää makaakaan koko aikaa sohvalla :)