Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

26.5 Terwamaraton
2.9 Ruskamaraton

tiistai 29. tammikuuta 2013

Viikko 4: Keskeytys Dubain maratonilla

Ma 21.1; am: 8km matolla
Ti 22.1; lepo, matkustus Dubaihin
Ke 23.1; am: 8km, josta 1km 3.56
To 24.1; lepo
Pe 25.1; am: 1km + Dubain maraton: keskeytys 27km kohdalla + 1km. Yht. 29km
La 26.1; lepo
Su 27.1; lepo

Viikko 4: juoksua yht. 45km

Karvas pettymys tuli siis Dubain maratonilla. Ei mennyt Suomen miekkosilla hyvin, sillä Timo keskeytti myös 29km kohdalla ja Hyryläisen Janne niin ikään samoilla hujakoilla. Onneksi sentään Hyryläisten pariskunnasta Anne-Mari intoutui oikein kunnon loikkaan ja teki upean oman ennätyksensä 2:44.13, joka on samalla naisten kotimainen kärkitulos.

Meno Dubaihin

Dubaihin saavuimme vaimon kanssa vasta keskiviikkoaamuna, sillä jo tiistaiaamuksi kaavailtu lentomme myöhästyi 12 tuntia. Onneksi tieto tästä tuli tekstiviestillä meille ennen kuin ehdimme lähteä Porista Vantaalle ajamaan. Kaiken huipuksi lento kesti suunnilleen tunnin suunniteltua pidempään, kun Dubaissa oli aamulla kova sumu ja ruuhkaa, joten laskeutumislupaa ei tullut. Kierreltiin siinä sitten Persianlahden yllä rinkiä. Hotellille saavuimme keskiviikkoaamuna noin klo. 9.00. En kuitenkaan halunnut enempää rytmiä sekoitella, vaan otin ainostaan lyhyet nokoset ja lähdin klo. 11:00 Timon kanssa lenkille. Juoksimme 8km, josta 1km kumpikin veti suunniteltua maratonvauhtiaan. Tämän jälkeen kävimme hakemassa numerot. Illalla meninkin vedin sitten lyhyet päiväunet, joista huolimatta nukuin autuaasti yli 10 tuntia seuraavana yönä. Torstai meni rennosti hengaille ja tankkaillen perjantain koitosta varten.

Maratonpäivä

Dubain maratonin lähtolaukaus pamahtaisi klo. 7:00 aamulla, joten heräsin klo. 5:00. Hieman aamiaista naamaan ja kisavermeet ylle. Niiden päälle vedin kylmän suojaksi risat ja nuhjuiset oloasuvermeet, jotka voi sitten ehittää mäkeen ennen lähtöä. Olin majoittunut taktisesti noin 15min. kävelymatkan päähän startista ja siirtyminen lähtöalueelle aamun pimeydessä sujui siis vaivatta. Verkkasin noin 1km verran ja valuin sitten lähtöalueelle. Tungin ihan eturivin paikoille eliittijuoksijoiden taakse, jossa tapasin myös Timon ja Hyryläiset. Anne-Mari oli ilmoitellut etukäteen myös tavoittelevansa alle 2:50 aikaa, joten kaavailin hänestä mahdollista seuraa. Kuten Anne-Marin tuloskin osoitti, oli hän aliarvioinut kuntonsa (tod.näk. taktisesti) paljon. Tämän huomasin heti lähtölaukauksen paukahdettua, sillä Timon lisäksi molemmat Hyryläiset katosivat nopeasti horisonttiin. Kello kertoi ekoilla kilsoilla kuitenkin, että itse vedin tosi tasaisesti 4min/km vauhtia, eli olin ihan omassa suunnitelmassani, he vain latoivat paljon nopeammin. Juoksu eteni ihan hyvin 10km paalulle, jonka ohitin ajassa 40.04. Tästä 5km eteenpäin alkoi kuitenkin oikea akillesjänteeni kipuilla ja samoin etureisissä tuntua epämiellyttävälle. Jatkoin silti tasaisesti eteenpäin, mutta 20km paalulla jalat tuntuivat olevan jo sellaisessa kunnossa, mitä niiden pitäisi olla vasta 35km jälkeen, jos sittenkään. Vauhti oli myös hidastunut ja puolimatkan ohitin ajassa 1:27 ja risat, eli jo reilut 3min. jäljessä tavoiteaikaa. Sinnittelin aika hyvää vauhtia 25km kodhalle, mutta homman luonne alkoi olemaan aika selvä. Jalat eivät vaan kestäneet iskutusta ja muuttuivat tuskaisen kipeiksi "pölkyiksi". 27km paalulla päätin sitten homman olevan tässä, koska näillä mun kintuilla ei kerta kaikkiaan enää vedettäisi 15 kilsaa tv-kovaa. Hengitys pelasi hyvin ja kunto tuntui muutenkin olevan ihan hyvä, joten sitä vasten tuntui tosi hölmöltä keskeyttää. Jalat vaan loppuivat alta ihan totaalisesti. Tunne jota en aikaisemmin tällä tavalla kokenutkaan. Keskeytys oli lisäksi "urani" vasta toinen, Pirkkalan yöhölkässä vuonna 2011 tapahtuneen lisäksi, jolloin vatsa sekosi.

Jälkimietteitä

Miksi sitten näin kävi? Olin kuitenkin reenannut suht ehjänä / terveenä koko pitkän syksyn ja suurimman osan kesästäkin sitä ennen. Kunto tuntui hyvälle, omasta mielestäni jopa selvästi paremmalta kuin ennen 2010 Amsterdamin maratonia. Timo ja Janne olivat keskeyttäneet aika lailla samoihin ongelmiin. Syyksi epäilimme yhdessä iskutuksen puutetta reeneissä viimeisten kuukausien aikana. Kun omia reenejä mietin niin Suomeen taas talvi pysyvästi jo marraskuun lopulla, jonka jälkeen juoksu on ollut pitkälti lumessa tarpomista tai matolla tapahtuvaa, jos liukkaat kelit ovat estäneet pihalla juoksemisen. Tein pääsääntöisesti paria ratareeniä lukuunottamatta kaikki kovat harjoitukset tuona aikana matolla kun se ei pihalla ollut mahdollista. Näillä pehmeillä alustoilla lompottaminen ei vaan ole oman johtopäätökseni mukaan tuonut riittävää iskutuksen kestoa siihen, että maraton menisi ilman ongelmia kisakengillä. Oikea akilles tuntui myös vielä pari päivää maratonin jälkeen tosi kipeältä ja sitä en osaa sanoa mistä mokova johtuisi. Nyt kipu tuntuu levon myötä jo asettuneen kuitenkin aika lailla kokonaan.

Tästä on suunta vain ja ainoastaan ylöspäin. Tällä viikolla palaan tässä pikkuhiljaa reenien pariin. Helmikuun alussa pitää alkaa pohtia uutta projektia, joka tulee varmast olemaan maraton loppusyksystä. Teemaa ei tarvitse kauaa miettiä sillä se on varsin selväti K O S T O  !!!

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Viikko 3

Ma 14.1; pm: keskivartalo-, lonkka- ja jalkateräjumppa
Ti 15.1; am: 5km. pm: 8km, sis. 4x100m kiihdytykset ja lenkin päälle 3x100kpl. päkiähyyppyjä. Yht. 13km
Ke 16.1; pm: 2km + 10km radalla "rennon kovaa" aikaan 38.24 + 2km. Yht. 14km
To 17.1; pm: 10km matolla, joista ekat 8km kiihtyvästi
Pe 18.1; pm: pieni kuntopiiri ja 30min. crosstraineria
La 19.1; pm: 12km, sis. muutamia koordinaatioharjoituksia
Su 20.1: pm: 8km, sis. 3x100m kiihdytykset

Viikko 3: juoksua yht. 57km + 30min. crosstraineria

Viimeistelyviikko meni ihan hyvin. Hieman oikean jalan lonkanseutu välillä tuntuu kiristävän ja kinnailevan. Toivottavasti ei mitään kummempaa, johtunee paikoin kireistä lihaksista joita hieroja saa huomenna vielä käsitellä.

Se on maratonviikko edessä. Tiistaina lennämme Maijan kanssa Dubaihin. Muita suomalaisia viivalla tulevat olemaan ainakin Dubaissa asuva Anne-Mari Hyryläinen ja jo aiemmin paikalle matkustanut Timo Leppäkorpi. Heidän kanssaan sovimmekin tekevämme keskiviikkona yhteislenkin. Lähettäjän pyssy pamahtaa sitten perjantai-aamuna klo. 7.00 paikallista aikaa. Nyt alkaakin se kiduttavin vaihe, eli viimeisen viikon odottelu. Yleensä ennen maratonia siihen kuuluu ainakin maratonpäivän sään neuroottinen kyttääminen (ihan kun moisesta olisi jotain apua).

sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Viikko 2

Ma 7.1; lepo
Ti 8.1; am: 8km. pm: 8km matolla. Yht. 16km
Ke 9.1; am: 4km. pm: lonkkajumppa, 3x100 kpl. päkiähypyt ja 11km, josta 7km mäkisempi pätkä ylämäet kovaa. Yht. 15km
To 10.1; am: 8km. pm: keskivartalojumppa ja 10km. Yht. 18km
Pe 11.1; am: 7km. pm: 13km, josta viimeiset 4km kovaa. Yht. 20km
La 12.1; pm: 13km
Su 13.1; am/pm: 27km

Viikko 2: juoksua yht. 109km

Viimeinen "oikea" reeniviikko ennen maratonia on takana. Tiet olivat koko viikon varsin hyvin juostavassa kunnossa, varsinkin viikon puolivälistä lähtien. Ainoastaan yhden kerran piti alkuviikosta mennä matolle laapottamaan. Keskiviikkona ja perjantaina tein hieman kovemmat reenit, mitkä tuntuivat ihan hyviltä. Tänään viikon päätteeksi taas mukava pitkä lenkki Z:n kanssa.

Ensi viikon puolivälissä vedän vielä sellaisen reippaamman rypistyksen Karhuhallissa, mutta muuten edessä on enää keventelyä ja sellaista vireen ylläpitävää lenkkeilyä.

sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Viikko 1

Ma 31.12; am: 4km. pm: 10km matolla. Yht. 14km
Ti 1.1; pm: 30km matolla, viimeiset 5km maratonvauhtia
Ke 2.1: am: 8km. pm: 10km. Yht. 18km
To 3.1; am: 7km. pm: 11km + 3x100 kpl. päkiähyppyjä Yht. 18km
Pe 4.1; am: keskivartalojumppa. pm: 12km
La 5.1; pm: pieni lonkkujumppa ja 14km, josta 8km mäkisempi patkä ylämäet kovaa
Su 6.1; pm: 26km

Viikko 1: juoksua yht. 132km

Hyvä viikko sekä määrällisesti että tehollisesti. Liukkaat kelit vain hieman aiheuttivat murhetta. Alkuviikosta ilma lauhtui reilusta kymmenestä pakkasasteesta nollaan ja plussan puolelle. Tiet olivatkin aivan mahdottomia juosta, joten juoksumatto tuli tuttuakin tutummaksi. Uudenvuoden päiväksi oli suunniteltu Z:n kanssa pitkä lenkki kimpassa, mutta siitä tulikin jäisten teiden takia pikä puurtaminen matolla. Suuntasin lähisalille, viritin töllöstä perinteisen Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertin näkymään ja aloitin lompottamaan. Kyllä tuntu kilometrit pitkiltä, vaikka reenin ideana olikin nostaa vauhtia vähitellen. Ekan kympin vedin 5min/km vauhtia ja sitten kiihdytin 4.30min/km. Viimeisen vitosen taoin sitten 4min/km, eli suunniteltua maratonvauhtia. Lopussa olin aika poikki ja täytyy kyllä sanoa, että mielellään en enää näin pitkiä lenkkejä matolla tee.

Onneksi Porissa on eräs hiekkatie "Katinkurun lenkkeilyreitti" hiekoitettu hyvin ympäri vuoden. Se pelasti hyvin loppuviikon reenit, koska muilta osin tiet olivat nyt kiristyneen pakkasenkin myötä paikoin inhottavan liukkaat. Tämän päivän pitkän lenkin vedin Z:n kanssa ja oli huomattavasti miellyttävämpää kuin tuo uudenvuoden päivän "juoksumatto tutuksi" reeni. Ensi viikko olisi tarkoitus reenata vielä ihan kunnolla, tosin määrää jonkun verran tätä viikkoa vähemmän. Ainakin pari kovempaa reeniä pitäisi tehdä. Näillä eväillä eteenpäin.

keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Vuoden 2012 lyhyt yhteenveto

Vuoden 2012 juoksukilometrit (en viitsi listata hiihtoja ja pyöräilyjä):

- tammikuu: 308
- helmikuu: 381
- maaliskuu: 181 (monta viikkoa taudissa)
- huhtikuu: 307 (osin taudissa)
- toukokuu: 349
- kesäkuu: 331
- heinäkuu: 409
- elokuu: 405
- syyskuu: 348
- lokakuu: 314 (aika paljon korvaavia)
- marraskuu: 462
- joulukuu: 260 (pari viikkoa taudissa)

Vuosi 2012 yhteensä: 4060km

Vuosi 2012 alkoi ihan hyvin. Reenit tuntuivat sujuvan. Helmikuussa tuli juoksu lisäksi hiihdettyäkin aika paljon ja kunto tuntui olevan hyvin nousussa. Maaliskuussa tuli sitten lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Sairastin miltei yhtämittaisesti yli kuukauden putkeen maaliskuun puolivälistä lähtien. Siihen sisältyi lähes 3 viikkoa pakkolepoa ja vielä muutama viikko meni sen jälkeenkin tosi katkonaisesti. Taudin vihulainen ei meinannut millään hellittää. Oli flunssaa ja sitten influenssaa. Töissä tauti jylläsi kevättalvella niin, että porukkaa oli sairaslomalla aivan ennätysmääriä samaan aikaan. Olin työporukkamme viimeinen joka sairastui. Ehdin jo jossain välissä tuuletella, että vältyinpä mokomalta, mutta se oli todellakin ennenaikaista.

Taudin jälkeen keväällä tuli muutenkin otettua aika rennosti. Suorituskyky oli tippunut johonkin huonon/surkean välimaastoon. Päätin kesällä, että maratonia en tähän syksyyn juokse lainkaan, vaan otan hieman erilaisen aikataulun tavoitteekseni. Niinpä ilmoittauduin 25.1.2013 juostavalle Dubain maratonille johon asetin tavoitteeni. Nythän tuohon ei enää montaa viikkoa olekaan :) Kesällä reenit alkoivat taas sujua ihan mallikkaasti. Myös syksy meni pääosin ihan hyvin. Pientä flunssaa syyskuun alussa, mutta se ei montaa päivää kestänyt. Lokakuussa sitten oikea nilkka kipeytyi aika lailla ja vähän aikaa piti mennä korvaavilla. Tähän ajanjaksoon sain kuitenkin piiskattua itseäni sen verran hyvin, että korvaavien parissa kunto ei ainakaan huonommaksi mennyt. Sen jälkeen juoksut sujuivatkin erittäin hyvin aina itsenäisyyspäivän tienoille saakka. Sitten iski flunssa jota en totta vieköön olisi siihen väliin kaivannut. Maratoniin aikaa puolitoista kuukautta ja kotona joutui miltei pari viikkoa makaamaan. Ei lainkaan kivaa! Eihän tämä nyt hyviä pohjia vielä mihinkään tuhoa, mutta henkisesti otti koville koska suunnitelmissa oli ollut vetää juuri tuohon paikkaan vielä vaikka minkälaisia kovia reenejä. Tauti talttui viimein ja joulukuun 17. päivästä lähtien reeniä on taas vedetty normaalisti.

Maratonia en siis vuoteen 2012 juossut lainkaan. Lyhyempiä kisoja tuli nuo mitä olen tuohon sivuun listannut. Vuosi 2013 tulee kuitenkin käynnistymään tuolla Dubain maratonilla jos nyt ei joku ihme tauti iske taas päälle ja vesitä suunnitelmia (koputan kirjoituspöytäni puuta). H-hetkeen onkin tämän kirjoituksen julkaisun aikaan enää 23 päivää :-)