Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Viikko 26

Ma 22.6; a: 4km
Ti 23.6; a: 4km. i: keskivartalojumppa ja 6km. Yht. 10km
Ke 24.6; a: 4km. i: 7km. Yht. 11km
To 25.6; lepo
Pe 26.6; a: 4km. i: 5km. Yht. 9km
La 27.6; p: 10min. crosstrainer + 1h 45min. punttisalitreeni + 10min. crosstrainer. i: 3h ulkoilua/pihatöitä
Su 28.6; i: 9km

Viikko 26: juoksua yht. 43km

Paljon parempaa! Nähkää hymy naamallani. Kipu juostessa on laantunut huomattavasti ja leposärky on entistä satunnaisempaa. Aloin juosta töihin aamuisin ensimmäistä kertaa sitten helmikuun jälkeen. Ratkaisu oli oikea sillä nivusen seutu tuntuu tykkäävän lyhyemmistä, mutta usein tapahtuvasta lenkkeilystä. Lauantaina tein pitkän salitreenin joka sisälsi erityisesti paljon penkille nousuja painojen kanssa eri tavoin. Tämä tuntui toimivan hyvin sillä juoksu oli nyt sunnuntaina ehdottomasti parasta leikkauksen jälkeen. Määrää en uskalla vielä lisätä paljoa, varsinkaan yksittäisen lenkin osalta, mutta toivo paluusta joskus todellisen treenin pariin kasvoi viikon aikana selvästi. Kovaa juokseminen on toki kaukana, maltti on valttia jne. mutta nyt positiiviset asiat, ihan pienetkin nostavat fiilistä. On tää hienoo!

Torstaina pidin kaikesta urheilemisesta lepopäivän ja katsoin Paavo Nurmen kisoissa muiden edesottamuksia. Olikin upea tunnelma, paikalla väkeä n. 11000. Stadion kävi jo liian pieneksi, sillä monet joutuivat seisomaan kaarrekatsomon ulkopuolella. Oltiin Z:n kanssa perinteisessä kestokoneiden katsomossa 5000m:n starttiviivalla. Itselleni tämä oli ensimmäinen kerta paikan päällä Paavo Nurmen kisoissa ja Z ohjeisti että muualle katsomoon meneminen olisi kestopetturuutta. Kovia tuloksiakin syntyi joka nostatti tietty fiilistä entisestään.

maanantai 22. kesäkuuta 2015

Viikot 24 ja 25

Ma 8.6; lepo
Ti 9.6; i: 6km
Ke 10.6; p: pientä lonkka- ja jalkateräjumppaa. i: 60min. pyöräily, sis. 5 x pitkän mäkivedon
To 11.6; p: 90min. punttisalitreeni + 10min. crosstrainer. i: tunnin hieronta
Pe 12.6; lepo
La 13.6, a: 9km
Su 14.6; lepo

Viikko 24: juoksua yht. 15km

Huiman 2 viikkoisen loman ensimmäinen viikko. Päätin keskiviikkona pyörän kanssa hieman testata, mitä hapenotto tuumaa kunnon mäkivedoista. Ajelin hieman mutkien kautta Lausteen kuntoradalle, josta löytyy erittäin jyrkkä ja myös aika pitkä mäki. Heti ensimmäinen veto pisti puuskuttamaan ja seuraavissa hengitys vinkui jo kuin teuraalle vietävä sika. Itseäni toistamisen uhallakin toistan, että suorituskyky on luvalla sanoen kehno. Turha moisesta on toki burnata koska aivan selvää on millä tuo korjataan. Ruho pitää saada liikkeelle lusmuilun sijaan.

Perjantaina lensimme Machesterin kautta Skotlannin ylämaalle, tarkemmin Invernessiin. Lauantaina kävinkin aamulenkillä kaupungin halki virtaavaa River Nessiä myötäillen. Muutaman kilsan hölkättyäni näin suuren joukon juoksijoita kirmaamassa ympäri suurta ruohokenttäaluetta. Takaisin päin tullessa oli pakko pysähtyä kysymään, mikä oli homman nimi. Ylämaan maratoonarit vetivät 5km testijuoksua, joka kuulemma järjestetään Invernessissä kesäisin joka viikko. Paikalliset juoksijat kertoivat maratonin olevan Skotlannissa ja varsinkin ylämaalla todella suosittua nykyisin. Kutsuivat myös katsomaan iltapäivällä Skotlannin perinteistä hockey-matsia, joka on kuulemma muihin lajin versioihin verrattuna todella väkivaltainen. Tajusin vasta majapaikkaamme juostuani, että en huomannut kysyä pelin alkamisaikaa ja se jäikin näkemättä muiden tohotusten takia. Tämähän oli viikko jolloin alunperin piti sunnuntaina juosta Liverpoolissa maraton, mutta nyt tuo päivä kului Invernessissä olutta siemaillen ja rasvaista pubiruokaa mättäen, joka toki oli myös antoisaa ja kivaa puuhaa :) Kävimme myös paikallisessa viskitislaamossa katsomassa kunnon skottiviskin valmistusta ja mukaan tarttui myös pullo 16v. vanhaa Lagavulin Single Malt visiä.

Ma 15.6; lepo
Ti 16.6; a: 8km
Ke 17.6; lepo
To 18.6; p: 7km. i: keskivartalojumppa
Pe 19.6; p: 8km
La 20.6; i: pintä lihasjumppaa
Su 21.6; i: tunti pihatöitä + 5km

Viikko 25: juoksua yht. 29km

Heti maanantaina oli Skotlannin reissumme yksi kohokohdista kun vuokrasimme auton ja lähdimme maisemakierrokselle. Tarkoitus oli ajella Loch Nessin länsipuolta Fort Williamiin ja tulla pois järven toista puolta. Vasemmanpuoleista liikennettä tuli testattua ensi kertaa, mutta ihan hyvin homma sujui heti alusta pitäen. Ylämään vuoristotiet vaan ovat todella kapeita eikä turistin tehnyt niillä liikaa mieli hurjastella. Maisemat olivat todella upeat. Fort Williamin lähellä tuli vielä noustua hissillä Iso-Britannian korkeimman huipun Ben Nevisin lähellä sijatsevalle vuorelle. Aivan huipulle hissi ei vienyt, mutta näkyvät olivat huikeat. Maisemien lisäksi matkalla oli pari aivan loistavaa ruokapaikkaa ja kahvilaa. Niissä ape maittoi ja silmä lepäsi. Reissumme päättyi keskiviikkona tai pikemminkin ke-to välisenä yönä. Matkan jälkeen emme viitsineet lähteä ajelemaan mökille Keski-Suomeen, saati sitten tavalliselle juhannuksen viettopaikalle serkkujen mökille Kalajoen pohjoispuolelle. Tyydyimme viettämään city-juhannusta Turussa. Juostuakin tuli viikkoon huimat 29km. Torstain ja perjantain lenkkien jälkeen nivuseen ei tuntunut juuri yhtään, mutta sunnuntai-iltana koski melkoisesti niin nivuseen kuin koko oikeaan alavatsaan. Ei tämä nyt oikein käynnisty, mutta koetetaan jotain puuhastella.

Alla vielä muutamia otoksia Skotlannin ylämaalta.

Viskiä valmistumassa Glen Ordin tislaamolla


River Ness



Huima rassimme ylämaan maisemamatkalle.
Maisemaa Fort Augustuksen ja Fort Williamin välillä.
Fort Williamin seutu huipun tuntumasta kuvattuna.
Kohtalaisen hyvät maisemat tällä "valtatiellä" Loch Nessin itäpuolisella ylängöllä.
Ei näkynyt hirviötä.
Invernessissä oli paljon kivoja pubeja, mutta tämä Castle Tavern oli ehdoton suosikkimme.

Testasin Tavernissa paikallista perinneherkkua Haggista luonnollisesti ison oluen kera. Hyvää oli!


sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Viikko 23

Ma 1.6; i: keskivartalojumppa
Ti 2.6; lepo
Ke 3.6; i: 4km
To 4.6; lepo
Pe 5.6; a: 40min. pyöräily. i: 80min. pyöräily
La 6.6; p: kuntopiiri. i: 5km
Su 7.6; p: 3h ulkoilua kuntopoluilla. i: 4km

Viikko 23: juoksua yht. 13km

Juoksua tuli nyt jopa kolmena päivänä. Eihän tuo ilman kipuja suju, mutta aivan yhtä surkea olo juoksun jälkeisenä päivänä ei enää ollut. Itse suorituksenkin aikana kivut tuntuivat lieventyneen hivenen. Oisko tässä jotain valoa näkyvissa jossain kaukana tunnelin päässä, vai saanko vain hallusinaatioita aavikolla etenevän janoisen vaeltajan tavoin?! Pyörää oli tarkoitus vintata useamminkin, mutta työpäivät venyivät tiistaina, keskiviikkona ja torstaina 10-12 tuntisiksi. Lisäksi kävin vielä ylipistolla suorittamassa opintoja.

Nyt alkoi loma joten aikaa puuhasteluun pitäisi riittää enemmän. Maanantaina tosin lähden Jyväskylään suorittamaan puuttuvaa kurssia viestintätieteiden opintokokonaisuudestani ja perjantaina suuntaamme Maijan kanssa lomamatkalle Skotlannnin ylämaalle. Alunperin piti mennä Liverpooliin juoksemaan maratonia, mutta tämähän ei luonnollisesti nyt onnistu. Maisemamatka Skotlantiin voi tosin olla myös hieno. Saapa nähdä miten onnistuu ajella autolla vasemmanpuoleisessa liikenteessä.