Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Viikko 8

Ma 22.2; a: 5km. i: 6km ja tunnin hieronta. Yht. 11km
Ti 23.2; a: 7km. i: 13km + lumitöitä. Yht. 20km
Ke 24.2; i: 3,5km + 5 x n.350m mäkivedot, hölkkää mäki alas sekä 1min. tauko alhaalla vetojen välissä + 3km. Yht. 10km
To 25.2; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Pe 26.2; a: 4km (pääosin umpihangessa). i: 11km. Yht. 15km
La 27.2; p: tunti lumitöitä. i: 25km
Su 28.2; p: lonkka- ja jalkateräjumppaa. i: 10km suht löysästi

Viikko 8: juoksua yht. 111km

Hyvin sujunut viikko. Keskiviikon mäkivedot tuntuivat juurikin niin kamalilta kuin ajattelin. Koetin ottaa suht kevyesti, mutta henki pihisi ja pulssi hakkasi hullun raivolla ekasta vedosta lähtien. No jostakinhan nämä tempotreenitkin pitää aloittaa. Perjantaiaamuna tiet olivat totaalisesti tukossa. Lunta oli pyryttänyt niin että siinä sai tosissaan kahlata. Pientä pätkää lukuun ottamatta juoksu oli aivan umpihangessa rämpimistä. Lunta tuli vielä koko perjantain ja viikonloppuna oli edessä oikein ramakat lumityöt. Huhkinkin lauantaina päivällä lumikolan ja lapion kanssa oikein hiki hatussa. Lumityöt tuntuivat jopa sen verran kropassa että mietin, kuinkahan jaksan pitkän lenkin. Juoksu tuntui kuitenkin mukavan kevyeltä ja vasta aivan lopussa alkoi hivenen painaa.

Ensi viikolla ajattelin hiihtääkin hieman vielä kun kelit sen sallivat. Joku päivä ajattelin myös temuta hieman rautojen kimpussa salilla, mutta myös joku vauhdikkaampi lenkki tai mäkivedot mahtunevat hyvin myös ohjelmaan.

sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Viikko 7

Ma 15.2; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Ti 16.2; i: 14km
Ke 17.2; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
To 18.2; a: 6km. i: 1h 45min. punttisalitreeni + 4km. Yht. 10km
Pe 19.2; a: 5km. i: 8km. Yht. 13km
La 20.2; lepo
Su 21.2; i: 9km

Viikko 7: juoksua yht. 79km

Löysempi viikko tähän väliin. Tiistaina ja keskiviikkona mietin mäkivetojen tekemistä, mutta en yksinkertaisesti lammasmaisuuttani kyennyt ajateltuani mokoman touhun rasittavuutta. Ainoan viikon tehokkaamman rypistyksen sain aikaiseksi torstaina punttisalilla. Kaikki lenkit olivat ihan peruskauraa vailla tehoja. Perjantaina menimme Jyväskylään tapaamaan vanhoja opiskeluaikaisia kavereita. Tuppea (korttipeli) tuli pelattua aamuun saakka ja samalla nautittua turhan runsaasti alkoholipitoista juomaa. Lauantai meni aivan punaiselle ristille ja ei olo ole ollut häävi nyt sunnuntainakaan.

Ensi viikolla koetan sitten oikeasti alkaaa ruhoani rankaisemaan. Ainakin niiden mäkivetojen "hauskuuden" käyn pitkästä aikaa kokeilemassa.

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Viikko 6

Ma 8.2; p: keskivartalojumppa. i: 12km, sis.8km reipas/kova kiihtyen
Ti 9.2; i: 12km hieman tavallista reippaammin
Ke 10.2; a: 6km. i: 13km. Yht. 19km
To 11.2; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Pe 12.2; a: 5km. i: keskivartalojumppa ja 8km. Yht. 13km
La 13.2; i: 26km
Su 14.2; i: 13km

Viikko 6: juoksua yht. 111km

Kokonaisuudessaan hyvä viikko. Vauhdikkaampi juoksukin kulki ihan kivasti alkuviikosta. Vielä tiistaina piti juosta nastakengillä, mutta pääpyörätiet sulivat lähes täysin kelin lämmettyä reippaasti plussan puolella. Perjantaina talvi teki kuitenkin paluun, lunta satoi, sitten tiet jäätyivät ja nastarit piti ottaa taas käyttöön. Valoisuuskin lisääntyy kivasti. Nyt sunnuntaina tulin lenkiltä kotiin n. klo. 17:30 ja oli vain hieman hämärää, vaikka taivas oli paksujen pilvien peittämä. Kevät lähestyy ja treenit sujuvat, mikäs sen mukavampaa.

Laitoin maratonprojektinkin liikkeelle ja ilmoittauduin jo syksyn maratonille. H-hetki on 30.10 ja näyttämönä Dublinin maraton Irlannissa. Jotenkin vielä lisää treenimotivaatiota kun maali on jo hyvissä ajoin selvillä. Projektista ja siihen liittyvistä ajatuksista lisää myöhemmin.

sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Viikko 5

Ma 1.2; lepo
Ti 2.2; a: 5km. i: 13km hieman tavallista reippaammin + lumitöitä. Yht. 18km
Ke 3.2; a: 6km. i: 7km. Yht. 13km
To 4.2; a: 5km. i: 1h 40min. punttisalitreeni + 4km. Yht. 9km
Pe 5.2; a: 5km. i: 13km, viimeinen 1km kovaa. Yht. 18km
La 6.2; i: 14km
Su 7.2; i: 17km

Viikko 5: juoksua yht. 89km

Alkuviikosta oikean jalan eruvarvas oli kipeä. Kynnen alle kertyi paljon nestettä jonka puhkaisin sieltä terävällä neulalla pois. Operaatio piti toistaa muutaman kerran. Maanantaina varvas oli sen verran kipeä, että en viitsinyt juosta, mutta "tohtorointini" auttoi ja tiistaina mentiin taas normaalisti. Treenit menivät viikonloppua lukuunottamatta aivan suunnitellusti putkeen. Lauantaina mietin juoksevani kovan lenkin, mutta lunta tuli koko päivän taivaan täydeltä. Kun pyöräteillä sain rämpiä nilkkoihin saakka yltävässä kinoksessa, päätin normaalin lenkuttalun olevan riittävää. Nyt sunnuntaina taas maha kipeytyi lenkin aikana tuskaisen kipeäksi, jonka takia lyhensin päälle parikymppiseksi suunnitellun lenkin. Muutoin meno tuntui jopa yllättävän kevyeltä, mutta pötsi vaan ei tykännyt tänään juoksusta. Erityisen tyytyväinen viikon antiin olen siihen, että normaali treenirytmi näyttäisi taas löytyvän.

Nyt edessä onkin taas yön yli valvominen. Ensi yönä Suomen aikaan rapakon takana pelataan jenkkifutiksen kivikovan liigan NFL:n finaali Super Bowl. Nelonen näyttää pelin suorana, vaikka itse toki olen varautunut maksukanavillakin, koska fanina seuraan koko kauden enkä vain finaalia. Tähänhän kaikki kuitenkin huipentuu. Lähetys alkaa yöllä klo. 1:00 ja jatkuu aina lähes aamuun saakka. Huomisen maanantain kysyin töistä jo hyvissä ajoin vapaaksi.