Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Viikko 38: Hyvin kulkee

Ma 19.9; a: 8km. i: pieni kuntopiiri + 11km. Yht. 19km
Ti 20.9; lepo
Ke 21.9; i: 17km, sis 12km tv-kova @3.45-3.55 vauhtia + lopussa 3x100m kiihdytykset
To 22.9; a: 4km. i: keskivartalojumppa + 11km. Yht. 15km
Pe 23.9; i: 10km, sis. 2x100m kiihdytykset
La 24.9; p: 4km + Windal ½ maraton: 1:19.17 + 1km. Yht. 26km
Su 25.9; p: 10km

Viikko 38: juoksua yht- 97km

Vuorossa oli määrällisesti kevyempi viikko. Keskiviikon tv-kova kulki suorastaan loistavasti, joka antoi uskoa kunnon kehittymiseen. Lauantaina kävin Vimpelissä juoksemassa jo toisen puolimaratonin tähän kuuhun ja se jos joku pönkitti tunnetta entisestään. Lähdin kisassa liikkeelle varovaisesti. Kova veteraani Kyyjärven Jari Hakola ja joku nuori jamppa etenivät ekat pari kilsaa yhtä matkaa kunnes kiristivät vauhtiaan. Etenin tasaisesti 3.50 tonneja. Vimpelin reitti on ihan mukava edestakainen pätkä. Hieman ennen puolta matkaa huomasin Jarin alkaneen tehdä eroa tähän nuorempaa kaveriin jota itsekin saavutin. Kaveri olikin kovaan alkuvauhtiinsa aika väsynyt ja painoin hänestä ohi hieman ennen 9km paalua. Kympi väliaika oli 37.55, joka ei hurjaa loppuaikaa lupaillut, mutta meno oli tosi kevyttä. Toinen puolisko tulikin sitten vauhdikkaammin vauhdin ollessa tasaisesti 3.40-3.45 välissä. Jari juoksi koko matka n. 100m edelläni kunnes 17km paalun jälkeen aloin hitaasti häntä saavuttamaan. Vasta viimeisellä kilometrillä sain Jarin lopulta kiinni ja koetin painaa saman tien ohi. No peesiinhän tämä sitkeä veteraani jäi ja painoi mokoma vielä lopun 200m aikana ohi voittaen minut 3 sekunnilla. Olen näköjään oikein erikoistunut ottamaan loppukireissä tukkaan näiltä kovilta 50v. sarjalaisilta :)

Tuo Vimpelin puolikkaan aika yllätti todella positiivisesti. En lähtenyt kisaa mitenkään ennätys mielessäni, mutta jäin siitä vain 19 sekunnin päähän. Varsinkin nousujohteinen vauhdinjako ja tunne ettei joutunut laittamaan itseään edes kovin ahtaalle antavat rutkasti itseluottamusta. 3 viikkoa sitten olin jo huolissani kehnosti sujuneen Vaasan puolimaratonin jälkeen, mutta kannattaa näköjään vain luottaa omaan tekemiseensä. Tulokset kyllä sitten tulevat kunhan saa hyvää treeniä tarpeeksi koneeseen. Juna kohti Dublinia kulkee täysin aikataulussa. Ensi viikkoon on ajatuksena juosta taas määrää oikein kunnolla paria tehokkaampaa treeni unohtamatta. Tarkoitus on myös juosta viikonloppuun ylipitkä (n. 40km) lenkki, jonka aikana testaan hieman maratonin aikaista juomista ja muutta tankkausta.

Muillakin kulkee. Timo juoksi alle 2:40 Berliinin maratonilla nyt sunnuntaina. Jännitin netin ääressä ja on aina hienoa kun joku tuttu saavuttaa tavoitteensa. Onnittelut tätäkin kautta! Joskus kova työ palkitaan. Maailman kärki latoikin sitten aivan hurjaa yytiä. Etiopian Kenenisa Bekele pisteli voittoajaksi 2:03.03, joka jää vain vaivaiset 6 sekunti Dennis Kimetton ME-ajasta. Nettilähetys Berliinin maratonista oli hyvä ja kyllähän sitä kelpasi töllöstä päivänsä ratoksi katella.

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Viikko 37

Ma 12.9; a: 8km. i: 2km + 5x1km vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 3km. Yht. 20km
Ti 13.9; a: 7km. i: tunnin hieronta
Ke 14.9; i: 20km
To 15.9; a: 8km. i: 3km + 10x200m mäkivedot, palautuksena mäki hölkkää alas ja 1min. alhaalla + 2km. Yht. 17km
Pe 16.9; a: 9km. i: 15km. Yht. 24km
La 17.9; p: 10km
Su 18.9; p: 27km

Viikko 37: juoksua yht. 125km

Taas on viikko trenien osalta paketissa. Tiistain hieronta teki kintuille todella hyvää. Olen käynyt hierotuttamassa itseäni urheiluhieroja Ari Oravalla oikeastaan lähes siitä saakka kun Seinäjoelle viime syksynä muutin. Aivan huippuosaaja, onhan hän hieronut takavuosina mm. pikaluistelijoita maailman cum kiertueella. Keskiviikon parikymppinen kulki kuin itsestään näillä "uusilla" kapuloilla. Myös kummatkin viikon vetotreeneistä nasahtivat mukavasti putkeen. Mäkivedot olivat tällä kertaa hieman totuttua lyhyemmät, mutta koetin ahdistaa sitäkin kovempaa. Ihan hyvin kroppa tuntui tähänkin suhtautuvan. Tunne onkin nyt ollut koko lailla sellainen, että kroppa ottaa hyvin treeniä vastaan. Mukavasti siis kulkee ja sehän nostattaa mielialaa.

Kaikista suurin pelko näin maratonkuukauden lähestyessä liittyy ehdottomasti terveenä pysymiseen. Näin syksyn tullen porukka on töissä alkanut taas röhistä, niistää, pärskiä yms. Meidän yksiköstä on jo pari tyyppiä ollut oikein kunnollakin sairaana. Itsellä ei ole vielä ollut yhtikäs mitään, mutta viime vuosina ikävän tutuksi tullut kaava on usein ollut sellainen, että tulen kipeäksi kun muut ovat sairastaneet ja sitten tauti onkin kerrasssaan kammottava. Tällä laskukaavalla moinen tapahtuisi joskus lokakuun puolen välin tienoilla kun maratoniin on 2 viikkoa aikaa. Nyt tuli hieman maalailtua piruja seinille. Ressaaminen ei tietty auta yhtään, pikemminkin moinen pitää unohtaa koska stressin alaisena elimistö on altis entistä enemmän kaikille pöpöille. Rennosti siis vain eteenpäin. Olen päättänyt olla zen kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Jos maraton menisi esim. vamman tai taudin takia ohi, niin so what, uusia tulee. Vuosi on jo nyt ollut niin kerrassaan hieno kun on saanut näin ehjänä treenailla.

sunnuntai 11. syyskuuta 2016

Viikko 36

Ma 5.9; a: 7km. i: 17km. Yht. 24km
Ti 6.9; a: 5km. i: 2km + 5x600m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas ja 1min. alhaalla + 2km. Yht. 15km
Ke 7.9; i: 10km
To 8.9; a: 10km. i: 75min. punttisalitreeni + 8km. Yht. 18km
Pe 9.9; i: 3km + 20x200m vedot, 1min. palautuksella + 3km. Yht. 10km
La 10.9; i: 30km
Su 11.9; i: 11km

Viikko 36: juoksua yht. 118km

Luotto kunnon nousemiseen palasi kohinalla edellisen viikon Vaasan surkean puolimaratonin jälkeen. Tiistain mäkivedoissa tuntui ensimmäistä kertaa, että kovassakin treenissä jaksaa paremmin. Toki puuskutus oli mäkivetojen tyyliin valtaisaa, mutta rinteen nousu ei ollut lainkaan yhtä tuskaisaa kun aikaisemmissa mäkivedoissa. Samoin torstaista lauantaihin toteutunut putki voimatreeni, nopeustreeni ja pitkä lenkki kulkivat kaikki tosi hyvin. Oikea takareisi tuntuu tällä hetkellä todella kireältä, mutta tähän auttanee tiistaina edessä oleva hieronta.

Treenien lisäksi viikkoon mahtui totta kai penkkiurheilua. Pyöräilyn Espanjan ympäriajoa tuli seurattua, joskaan ei nyt millään kauhealla intensiteetillä. Hieman samoin toimin tenniksen U.S openin kanssa, tosin parina iltana en malttanut jättää hyvää matsia kesken ja nukkumaan meno venähti aivan liian myöhään. Tämän taas huomasi seuraavana päivänä. To-pe yönä alkoi sitten myös kauan odotettu NFL-kausi 2016 rapakon takana. Kanavapakettihan on tähän(kin) valmiudessa ja Viasat näyttää näköjään mukavasti ainakin 3 matsia viikossa. Tämähän vaan jenkkifutisfanille sopii. Öitä en sentään runkosarjan aikana aio valvoa. NFL:ssä pääpelipäivä on aina sunnuntai, mutta sen lisäksi pelataan yleensä joka viikko 1 peli torstaina ja yksi maanantaina. To-pe yön matsi tulee yleensä heti perjantaina uusintana, maanantaina tulee sitten jokin su-ma yön peleistä ja ma-ti yön peli heti tiistai-iltana. 3 matsi-iltaan siis viikossa aina playoffeihin, eli tammikuun alkuu saakka. Great! Green Bay Packersien fanina tilasin taannoin heidän aidon pelipaidan netistä. Se päällä tulen istumaan aina kun Green Bayn peli töllöstä tulee. Vuosi sitten kävin yhden NFL-pelin katsomassa Lontoossa, mutta tänä vuonna tämä ei kuulu suunnitelmiin. Lontoo säilyy kuitenkin sopimuksen mukaan tulevina vuosinakin ainakin 3 runkosarjapelin pelipaikkana ja varmasti tulen taas lippuja hankkimaan.

Ready for the season. Go Packers!

sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Viikko 35

Ma 29.8; a: 6km. i: 2km + 10x500m vedot, 2min. palautuksella + 4km. Yht. 17km
Ti 30.8; a: 10km. i: 90min. punttisalitreeni + 8km. Yht. 18km
Ke 31.8; i: 14km, sis. 12km tv-reipas
To 1.9; a: 7km. i: keskivartalojumppa ja 14km. Yht. 21km
Pe 2.9; i: 7km, sis. 3x100m kiihdytykset
La 3.9; p: 2km + Vaasa maraton (puolimaraton): 1:24.36 + 1km. Yht. 24km
Su 4.9; i: 10km

Viikko 35: juoksua yht. 111km

Nyt pitää niin sanotusti vetää mietintämyssy päähän. Ei kulje niin kuin pitäisi, ei sitten alkuunkaan. Alkuviikosta maanantain vedot ja tiistain voimatreeni sujuivat vielä hyvällä fiiliksellä. Keskiviikon reipas olikin jo sitten yhtä suossa tarpomista. Suunnitelmissa oli vetää 15km reipasta, mutta jo kasin kohdalla tuntui että homma menee väkisinkin kovan kuin reippaan puolella. Näin ollen lyhensin loppujen lopuksi treeniä muutamalla kilsalla.

Lauantaina vuorossa oli puolimaraton Vaasassa. Valehtelematta voin sanoa sen olevan yksi huonoiten sujuneita kisojani koskaan. Heti ensikilometreiltä saakka tuntui, että ei kulje. Suunnielmissa oli vetää sellaista @3.50 vauhtia mutta sekin tuntui jo alkumatkasta turhan kovalta. Päädyinkin etenemään vain karvan verran alle neljän minuutin kilometrejä. Kympin väliaika oli 39.35, joka kertoi karua kieltään. Tämän jälkeen meno jotenkin hetkellisesti helpottui ja ajattelinkin että ehkäpä tämä tästä. 14km jälkeen kun noustiin moottoritien ylittävälle sillalle meno oli kuitenkin taas niin tahmeaa, että mietin jo pistäväni hölkäksi. Päätin kuitenkin sitkutella edes jotenkuten maaliin. Pätkän vertaa kovempaa en olisi jaksanut ja kisa on ajallisestikin ylivoimaisesti surkein virallisesti mitattu puolimaraton mitä olen ikinä juossut.

Joukkueurheilun termein, nyt on jonkinmoisen kriisipalaverin paikka. Tiedän toki, että viikko ei ollut mikään kevyt ja tuo Vaasan puolikas oli jo kolmas kovempi treeni samaan viikkoon. Tämäkään ei kuitenkaan selitä miksi se kulki noinkin huonosti. Ainahan voi olla että sattui vain kerta kaikkiaan huonon kulun päivä, mutta ei tämä nyt hyvältä vaikuta. Tuota samaa vauhtia pitäisi jaksaa maraton ensi kuun lopussa ja tämän suorituksen valossa moinen tuntuu suhteettoman kovalta tavoitteelta. En kuiutenkaan paina paniikkinappulaa vielä, vaan luotan tekemiseeni. Eiköhän treenit vielä nosta suorituskunnonkin esiin. Nyt pitää erityisesti tarkkailla ettei treeni ala "puuroutumaan", eli muuttua liian tasapaksuksi vääntämiseksi. Tunnistan hieman oireita tähän suuntaan. Olisi tärkeää pitää kevyet lenkit tarpeeksi kevyinä, jolloin kovat puolestaan saavat tarvittavaa puhtia taakseen. Pitää myös miettiä, onko tarvetta rukata tiettyhen viikkojen ohjelmaa hieman terävämpään suuntaan määrän kustannuksella. Eiköhän tämä tästä. Eteenpäin kohti tavoitetta:)

Jos surkeaa kisa ei oteta lukuun, oli Vaasassa kiva käydä. Vierailin entisen lukiokaverini luona, joka asustaa miehensä kanssa komeassa talossa Mustasaaressa. Tarjosivat vielä vieraalle oikean herkkupäivällisen jälikiruokineen päivineen. Tämä todella maittoi ja oli muutenkin kiva nähdä vuosien jälkeen.