sunnuntai 14. heinäkuuta 2019

Viikko 28

Ma 8.7; i: 15km
Ti 9.7; a: 7km. i: 13km. Yht. 20km
Ke 10.7; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
To 11.7; a: 6km. i: 10km. Yht. 16km
Pe 12.7; p: 2km + 7 x 500m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas+1min. ennen uutta vetoa + 3km. Yht. 12km
La 13.7; a: 10km
Su 14.7; p: lonkka-, pohje- ja jalkateräjumppaa. i: 11km

Viikko 28: juoksua yht. 104km

Pyöräilyn Ranskan ympäriajo rytmittää päiviä näin heinäkuussa töiden ohella tuttuun tyyliin. Normaalistihan lähden töistä suoraan tekemään illan lenkkiä tai muuta treeniä, mutta nyt ampaisen töistä suoraan töllöttimen ääreen Tourin etappia katsomaan ja lähden itse treenaamaan vasta etapin jälkeen. Viikolla oli tarkoitus tehdä myös kunnon lihaskuntotreeni, mutta en siihen taipunut.

Perjantaina sain suunnitellusti tehtyä pitkiä mäkivetoja. Kutena aina ennenkin, ne tuntuivat aivan yhtä kamalille. Hapenottokyvyn lisääjänä ja jalkojen lajinomaiseena voimatreeninä pitkät mäkivedot toki ovat aivan vertaansa vailla.

Kävin perjantaina esittämässä myös toimittajaa. Töiden ja mäkitreenin jälkeen hyppäsin lähijunaan ja hurautin Keravalle, jossa haastattelin Heidi Du Plessistä, joka juoksi viime kuussa Etelä-Afrikassa legendaarisen Comrades maratonin (87km). Jahka saan hänen haastattelunsa puhtaaksi kirjoitettua, on tarkoitukseni julkaista se aina Kestävyysurheilun nettisivuilla. Mukava oli Heidi tavata ihan kasvotusten ja kuulla hänen omista treeneistään ja Comrades maratonista.

Viikonlopun vietimme vaimon kanssa Turussa ja treenit olivat jo etukäteen suunnitellusti vain pari kevyttä lenkkiä. Ensi viikolla isketään taas kunnolla tehoja ja määrää. Saatan myös käydä torstai-iltana Forssassa juoksemassa elämäni ensimmäisen 10000m ratakisan.

sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

Viikko 27

Ma 1.7; a: 3km. i: 16km. Yht. 19km
Ti 2.7; a: 2km. i: 16km. Yht. 18km
Ke 3.7; a: 6km. i: 6km. Yht. 12km
To 4.7; a: 10km. p: keskivartalojumppa
Pe 5.7; p: 13km, sis. 5 x 100m kiihdytykset
La 6.7; i: 4km + Limingan rantalakeusjuoksu (puolimaraton): 1:22.43. Yht. 25km
Su 7.7; i: 5km

Viikko 27: juoksua yht. 102km

Heinäkuuta mennään jo. Kylläpä aika rientää nopeasti! Oli aika kaksijakoinen treeniviikko. Alkuviikosta oli vatsan toiminnan kanssa ongelmia. Heti maanantaina piti hyökätä aamulenkillä sissipaskalle ryteikköön ja sama meinasi toistua tiistainakin. Pötsi oli muutenkin koko ajan jotenkin kuralla ja se puolestaan aiheutti sen, että keskiviikon lenkeillä oli tosi voimaton olo. Mietinkin, että mitähän viikonlopun kisasta tulee, mutta onneksi homma rauhoittui torstain ja perjantain aikana.

Ajelin torstai-iltana Ouluun sukulaisten luokse. Siellä juoksin perjantaina mukavan lenkin pitkin upeita Oulujoen laitaa kiertäviä reittejä. Lauantaina ajelin sitten Liminkaan juoksemaan puolimaratonia Limingan rantalaleusjuoksuun. Kovin moni ei puolimaratonille startannut, sillä tuntui 10km olevan suurimmalla osalla juoksumatkaksi valikoitunut. Puolimaraton starttasi varttia ennen 10km ja 5km matkoja. Reitti oli 5km lenkki 4 kertaa + ekalla kierroksella juostava reilun kilometrin lisälenkki. Klo. 16:30 lähettäjä komentaa juoksijat matkaan. Lähden liikkeelle suht rauhallisesti, mutta huomaan juoksevani pian kärjessä yhdessä vanhan juoksututtavani Limingan Niittomiesten Jani Määtän kanssa. Etenemme tosi tasaisesti 3.50/km vauhtia pari kierrosta. Juoksemme oikeastaan rinta rinnan. Noin 13-14km välimaastossa Jani alkaa hieman jäädä, vaikka en kiristä vauhtia ollenkaan. Ilmeisesti hänellä alkaa painaa koska välimatka kasvaa pikku hiljaa. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä, olen saanut aikaiseksi jonkun verran eroa. Itselläkin alkaa painamaan ja vauhti tippuu 4.00/km tienoille. 5km pituisesta reitistä n. 1,5km oli hiekkatietä, joka tuntui joka kierroksella itselleni selvästi asfalttia raskaammalle. Jotenkin minusta myös tuntuu, että hiekalla askeleeni luistaa, ehkä se on ominaista kaltaiselleni lihaksikkaalle (lue lihavalle) juoksijalle?!? Viimeisellä kierroksella hiekkatiepätkä ottaa oikeasti aivoon. Vauhtikin putoaa reilusti päälle 4.00 ja en saa sitä mitenkään nousemaan. Hiekkapätkän päätyttyä riuhdon vauhdin väkisin 4.00/km lukemiin, mutta kovempaa en vain kerta kaikkiaan pääse. Maaliin pääsen ajassa 1:22.43 ja keskivauhtini koko matkalle oli 3.55/km. Eihän tuo loppuaika mitenkään häävi ole, mutta olen silti tyytyväinen kisan antiin. Kovana treeninä se toimi juuri kuten pitikin.

Tulevina viikkoina pitäisi saada sopivasti temmottua mäkivetoja, muitakin vetoja ja tehtyä myös pari pitkää lenkkiä. Niillä eväillä eteenpäin.

sunnuntai 30. kesäkuuta 2019

Viikko 26

Ma 24.6; a: 6km. i: 11km. Yht. 17km
Ti 25.6; a: 5km. i: 5km + 10 x 200m mäkivedot, palautuksena mäki hölkkää alas ja 30s alhaalla ennen uutta vetoa + 3km. Yht. 17km
Ke 26.6; a: 5km. i: keskivartalojumppa + 16km. Yht. 21km
To 27.6; i: 9km, sis. 5x100m kiihdytykset
Pe 28.6; i: 4km + Helsinki Central Park Run (10km kisa): 37.50 + 1km. Yht. 15km
La 29.6; p: 11km
Su 30.6; p: nilkka-, pohje- ja jalkateräjumppaa. i: 15km

Viikko 26: juoksua yht. 105km

Aika tehokas treeniviikko. Suunnitellusti sain tehtyä 2 kovaa treeniä: tiistain mäkivetotreenin ja perjantain kisan. Nyt sunnuntaina oli tarkoitus juosta pitkä lenkki, mutta siirsin sen ensi viikon alkuun ja kipaisin sen sijaan 15km mäkisessä maastossa. Tämä antoi hyvin ärsykettä jaloille ja myös henkigykselle, vaikka en vauhtia mäkiin nostanutkaan.

Perjantaina juoksin siis kauden toisen kisani. Kyseessä Helsinki Central Park Run, jossa oli valittavana 3 matkaa: 5km, 10km ja 15km. Valitsin 10km, koska tunsin sen olevan tähän paikkaan ihan riittävästi. Kisassa kierretään 5km mittaista reittiä, eli kympillä tämä piti juosta kahdesti. Startti puolestaan oli vasta klo. 19:00 illalla, eli kyseessä iltakisa. Kuuluttajana toiminut Aki Nummela laskee sekunnit lähtöön ja porukka säntää merkistä matkaan. Tuttuun tyyliin olen hidas löhtijä ja porukkaa tuntuu painavan edelleni aika määrä. Ajattelin tietoisesti aloittaa hieman rauhallisemmin, sillä takana on aika rankka treeniviikko, eikä itselläni ole vielä startteja alla kaudelle juuri lainkaan. Pian saan rytmistä kiinni ja katson eteneväni sellaista 3.45-3.47 vauhtia. Se tuntuu sopivalle. Porukkaakin pystyn ohittamaan aika hyvin jo ensimmäisen kierroksen aikana. Päättelen tästä että moni on tainnut rynniä liikkeelle hieman ylikovaa. Vitosen väliaika on tasan 19.00 johon olen aavistuksen pettynyt. Luulin juoksevani hieman lujempaa. Toiselle kierrokselle lähdettäeässä aivan edessäni ei mene lähellä ketään ja ohittamani porukka takanani tuntuu jäävän jälkeen. Huomaan pian juoksevani ylhäisessä yksinäisyydessä. Joskus 7km kohdilla huomaan, että olen hieman saavuttanut edellä menevää kaveria, mutta eroa on silti vielä suht runsaasti. Temmon eteenpäin aika tasaisesti, mutta kaverin selkä alkaa lähestyä kohta aina nopeasti. Kun matkaa on enää kilometrin verran maaliin, olen edellä menevän miekkosen juossut melkein kiinni. No sitten kaveri lisää pökköä pesään ja vaikka kuinka koetan vastata, en onnistu häntä tavoittamaan ja tulemme maaliin ihan muutaman sekunnin erolla. Maalissa kiittelen häntä hyvästä kirityksestä.

Loppuaikana 37.50 ei nyt ole kovin ihmeellinen. Rehellisesti sanottuna kuvittelin pystyväni hieman kovempaan vauhtiin, mutta tämä oli tulos tällä kertaa. Hyvä puoli oli, että jaksoin todella tasaista vauhtia, sillä vitoset olivat 19.00 + 18.50. Ja pääasiahan on tietty että saa näistä kisoista kovaa treeniä alle, eihän mulla näissä ole mitään ihmeempiä tulostavoitteita enkä varsinkaan ala näihin erityisemmin keventelemään.

Ensi viikon lauantaina 6.7 pitäisi juosta puolimaraton Limingassa. Katsotaan sitten millaista vauhtia siellä pystyy vetämään. Reitti siellä ainakin on aivan pöytätasainen, joten sen puolesta voisi pystyä hyväänkin loppuaikaan, mutta kunnostahan se tietty kiinni on.

sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Viikko 25

Ma 17.6; a: 6km. i: 12km. Yht 18km
Ti 18.6; a: 5km. i: 1h 30min. punttisalitreeni + 3km. Yht. 8km
Ke 19.6; a: 7km. i: 23km. Yht. 30km
To 20.6; a: 4km. i: 11km. Yht. 15km
Pe 21.6; p: 11km
La 22.6; a: nilkka- ja jalkateräjumppa. i: 3km + 4x500m/2x1000m/2x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä ja 3min. tauko matkan vaihtuessa + 3km. Yht. 15km
Su 23.6; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km

Viikko 25: juoksua yht. 113km

Juhannusviikko. Mitään erikoisia suunnitelmia ei ollut tähän keskikesän juhlaan. Jäätiin ihan pk-seudulle oleilemaan kun ei viitsitty lähteä edes mökille Keski-Suomeen. Päätökseen vaikutti osaltaan sekin, että Etelä-Suomeen oli luvattu kaikkein parhaimmat ilmat koko maassa. Hieman pyörimme kaupungille perjantaina ja nyt sunnuntaina kävimme päivällä Kuusijärvellä uimassa, aurinkoa ottamassa ja uimassa.

Treenit sujuivat ihan hyvin. Viikko merkitsi kunnon treeniohjelman starttia kohti syyskuun alun Ruskamaratonia ja samalla jo tietty mielessä on marraskuun alun New Yorkin maraton. Tiistaina sain tehtyä töiden jälkeen hyvän ja aika rankan punttisalitreenin. Mietin hieman, että kuinkahan se suntuu jaloissa seuraavana päivänä, mutta päätin siitä huolimatta vetää keskiviikkona määräpäivän. Jalat olivat illan lenkin jälkeen todella väsyneet. Pari päivää otin tämän jälkeen kevyemmin ja iskin sitten lauantaina kunnon vetotreenin kimppuun. Kovassa tuulessa peltoaukion reunamilla toteutetun vedot sujuivat ihmeen hyvin vaikka toki välillä uuvuttikin, mikä toki on oletettevaakin.

Seuraavina viikkoina pitäisi sitten kisakautta viritellä kunnolla tulille. Ensi perjantaina on tässä Hesingissä seuraava koitos jonne meinaan ruhoni raahata, Helsinki Central Park Run (10km).

sunnuntai 16. kesäkuuta 2019

Viikko 24

Ma 10.6; i: 13km
Ti 11.6; a: 8km. i: 13km hieman tavallista reippaammin. Yht. 21km
Ke 12.6; lepo, illalla tunnin hieronta
To 13.6; a: 6km. i: keskivartalojumppa + 3km + 7km vauhtileikittelyä + 3km, sis. 3x100m kiihdytykset. Yht. 19km
Pe 14.6; lepo
La 15.6; p: 7km
Su 16.6; a/p: 15km suunnistusta (Jukolan viestin 6 osuus)

Viikko 24: juoksua yht. 75km

Oli töiden puolesta todella kiireinen viikko. Työpäivät hieman venyivät, varsinkin perjantaina jolloin piti lähteä jo kukonlaulun aikaan liikenteeseen ja palasin vasta illalla kotiin. Treeniaika oli siis jonkin verran kortilla. Vaikka kilometrejä kertyi viikkoon vain laiskanlaisesti, sain muutaman hyvän avaintreenin tehtyä. Tiistai-illan reipastelu kulki oikein mukavasti. Sen sijaan torstain vauhtileikittely oli leikistä kaukana. Treeni otti tosi koville ja olin parissa kohtaa heittää ylen reitin varteen, mutta tältä vältyttiin. En tosin muista milloin olisi treeneissä ollut viimeksi noin lujilla.

Kolmas mukavasti elimistölle ärsykettä antanut pläjäys oli Jukolan viestin 6 osuus, joka oli kaavailtu karttaan reilun 11km mittaiseksi. En tosiaankaan ole mikään hyvä suunnistaja, joten hieman ylimääräistähän ryteikössä tuli kierrettyä. Aikaakin mokomaan meni suunnilleen 2:30. Kaverini houkutteli minut juoksemaan joku aika sitten varamiehenä heidän joukkueeseen Arsenal Finlandiin. En ole koskaan ennen Jukolan viestissä juossut osuutta ja oli kyllä huikean hyvä kokemus. Edellisestä suunnistuskerrastanikin oli aikaa n. 15 vuotta, mutta ihan hyvin touhu siihen nähden sujui. Välillä toki intoa piisasi enemmän kuin taitoa, joka johti siihen että laapotin joitakin rastivälejä hirven askelin pahasti harhaan ja parisa kohtaa kun virtaa riitti, puskin tiheän ryteikön läpi kun vaihtoehtona olisi ollut jonossa rauhallisempi eteneminen. Aikaa tällä en kylä juurikaan voittanut :) Voin jo kuitenkin nyt sanoa, että ei jää viimeiseksi Jukolan osuudekseni. I´ll be back!!!

Ensi viikolla kalenterissa lukeekin sitten että aloita maratontreeni. Tähän mennessähän olen treenennut että jaksan oikeasti treenata. Nyt siis pitää alkaa tietä kuluttamaan jos meinaa syksyllä olla kunnossa.

sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Viikko 23

Ma 3.6; a: 7km. i: 11km. Yht. 18km
Ti 4.6; a: 6km. i: keskivartalojumppa + 2km + 10x30kpl loikat ylämäkeen + 4km. Yht. 12km
Ke 5.6; a: 6km. i: 15km. Yht. 21km
To 6.6; lepo
Pe 7.6; lepo
La 8.6; p: 12km. yö: 14km. Yht. 26km
Su 9.6; p: pientä pohje- ja nilkkajumppaa. i: 24km

Viikko 23: juoksua yht. 101km

Ihan hyvä treeniviikko siihen nähden, että välillä oli vähän kiireitä muiden asioiden takia. Tiistain loikkatreeni teki jalat aika väsyneeksi, mutta ajoi kyllä ihan asiansa. Keskiviikkona lähdin klo. 23:50 lepakkokennolla Ouluun jossa oli torstaina kummisetäni hautajaiset. Oikein kaunis tilaisuus, vaikka aihe tietty olikin ikävä. Palasin torstai-illan lennolla takaisin Oulusta Vantaalle. Perjantaina oli jotenkin niin vetelä olo että en taipunut lenkille suunnitelmasta huolimatta.

Sen sijaan nyt viikonloppuna sain mätettyä mukavasti määrää koneeseen. Lauantain päivälenkki sujui mukavasti vuoden kuumimmassa helteessä. Tykkään treenata kovassakin helteessä, se antaa kivasti hieman erilaista ärsykettä. Kisaaminen helteessä onkin sitten hieman eri juttu :) Kun keli oli niin kirkas, houkutti kesäyö tekemään lenkkiä. Niinpä starttasin toiseen lauantain lenkkiin vasta klo. 23:20 yöllä ja noin reilun tunnin kipittämisen jälkeen lenkki päättyi siis vasta seuraavan vuorokauden puolella. On nää valoisat kesäpäivät ja yöt sitten hienoa aikaa. Nukuin vain muutaman tunnin yöllä kun heräsin katsomaan legendaarista Comrades maratonia (87km) Etelä-Afrikasta. Siellä Henri Ansio piti upeasti Suomen lippua korkealla juosten seitsemänneksi. Aivan tautisen kova suoritus, hattu pois päästä ja syvä kumarrus. Hieman mietitytti, miten jaksain pitkän lenkin juosta eilisen aika ramakan määrän ja varsinkin yökukkumisen jälkeen, mutta ihan hyvin tuo sujui.

sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Viikko 22: Jo kesäkuuta mennään + eroon addiktiosta

Ma 27.5; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Ti 28.5; a: 5km. i: 10km. Yht. 15km
Ke 29.5; a: 7km. i: keskivartalojumppa + 8km. Yht. 15km
To 30.5; p: 13km
Pe 31.5; a: 5km. i: 14km. Yht 19km
La 1.6; p: 5km + 7 x 30kpl loikat ylämäkeen + 5km. Yht. 10km
Su 2.6; p: pientä pohje- ja nilkkajumppaa. i: 16km

Viikko 22: juoksua yht. 108km

Määrän puolesta ihan ok treeniviikko. Tarkoitus oli juosta pitkä lenkkikin joku päivä, alunperin suunnittelin että helatorstaina, mutta meninkin tuolloin tekemään kaverini kanssa kimppalenkin Helsinkiin. Lähdettiin uimastadionilta, juostiin Keskuspuiston reittejä pitkin 13km ja saunottiin päälle uimastadionilla. Kivaa oli yhdessä juosta ja turista kaikenlaista, lähinnä urheiluun liittyvää. Kesäkuukin jo vaihtui. Tämähän tarkoittaa sitä, että kauden ensimmäiseen tavoitteeseen, Levillä 7.9 juostavaan Ruskamaratoniin on enää vain reilut 3 kuukautta aikaa. Olen kalentertiin merkinnyt matkan varrelle kaikenlaisia kisoja ohjelmaan, jotka toimivat hyvinä kovina treeneinä. 2 viikon päästä pitäisi näillä näkymin juosta niistä ensimmäinen, puolimaraton Forssan Suvi-illassa.

Tunnustukseni ja yritys lopettaa

Monella meistä on paheita, joista haluaisi päästä eroon. No minä olen käyttänyt nuuskaa vuosikausia. Joskus 20 vuotta sitten lukion päätyttyä ja erityisesti armeijassa jäin salakavalasti siihen kiinni. Mentyäni yliopistoon opiskelemaan, päätin toisen opiskeluvuoteni jälkeen, että nyt saa piisata ja onnsituin lopettamaan tämän pa--an käytön. Vuosien tauon jälkeen joissakin pakkanaaleissa tuli taas nuuskaa käytettyä ja pikuu hiljaa satunnaisesta käytöstä tuli jälleen päivittäinen tapa. Tiedostan kyllä, että eihän se mitään hyvää tee (varsinkaan urheilua harrastavalle), on tosi epäterveellistä jne. Nikotiini vain on todella pahasti addiktoiva mömmö ja mokomastahan oon tullut pahasti riippuvaiseksi.

En koskaan ole peitellyt nuuskan käyttöäni, mutta en liiemmin kyllä mainostanutkaan. Nyt kun kesäkuu vaihtui, päätin että nyt piisaa! Koetan oikeesti lopettaa tän paskan tunkemisen huuleeni!! Olen pitänyt itseäni kuitenkin suhteellisen vahvaluonteisena kun jotain päätän, joten miksi ei tämäkin nyt onnistuisi. Jos joku näkee minun sortuvan, saa haukkua heikkoluonteiseksi.