THE REVENGE, it will continue

2.9 Ruskamaraton
10.12 Honolulu marathon

sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Viikko 16

Ma 17.4; p: 13km. i: 7km. Yht. 20km
Ti 18.4; a: 5km. i: 13km. Yht. 18km
Ke 19.4; lepo
To 20.4; lepo
Pe 21.4; lepo
La 22.4; p: keskivartalojumppa
Su 23.4; i: 7km

Viikko 16: juoksua yht. 45km

Selvisi syykin voimattomuuteen ja jaksamattomuuteen. Oireiltaan täysin kummallinen tauti iski päälle. Kummallinen tämä on ollut siksi, että kaikki mun taudeille tyypilliset oireet ovat puuttuneet. Yleensä saan aina ensin kovan kurkkukivun ja sitten muut röhinät, mutta nyt ei ole ollut lainkaan kurkkukipua, hengitysteiden röhinää, köhää taikka nuhaa. Ainoastaan todella voimaton olo ja kuume ovat olleet taudin oireet. Liekö tätä ollut jo viime viikonloppuna kun en jaksanut lenkeillä mihinkään. Alkuviikosta vaikea meno jatkui. Kun sitten tiistai-illan lenkillä loppuivat voimat tavallista tai oikeastaan aika löysääkin vauhtia juostessani aivan totaalisesti, tiesin jotain olevan pielessä. Vikoilla kilsoilla tuntui että taju lähtee. Keskiviikkona nousikin sitten kuume. Lauantaina ei enää kuumetta ollut, mutta en lähtenyt lenkille vielä intoilemaan. Nyt sunnuntaina juoksin varovaisen seiskan, eikä mikään surkea olo ollut, joskin ei mitenkään virkeäkään.

Ei tämä nyt suju. Tarkoitus oli aloittaa kunnolla treenaamaan, joten tällainen kevättauti ei todellakaan ole missään muodossa toivottu vieras. Töistähän tämä taas varmaan tuli kun siellä on porukka sairastanut. Mulla on nykyään umpisurkea vastustuskyky. Tuntuu että kun joku köhäiseekin lähelläni, saan heti taudin riesakseni. Toista se oli takavuosina kun sairastelut olivat harvinaisia. No joo, toki sitten oli kaikenlaiset vaivat koko ajan riesana. Pitäisi varmaan vaan röhnöttää sohvalla ja kitata olutta niin ei vaivais vammat eikä taudit (katkeruutta äänessä).

Onneksi Lontoon maraton oli tänään juurikin niin huikea juoksu kun etukäteen oli hehkutettukin. Seurasin sitä salibandyliigan tuoreen pronssimitalijoukkueen Seinäjoen Peliveljien luottopakin Harri Karjalan kanssa.

sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Viikko 15

Ma 10.4; lepo. i: tunnin hieronta
Ti 11.4; a: 5km. i.: 15km. Yht. 20km
Ke 12.4; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
To 13.4; i: 16km
Pe 14.4; i: 4km + 5x500m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas ja 1min. tauko alhaalla + 3km. Yht. 12km
La 15.4; p: keskivartalojumppa. i: 16km
Su 16.4; p: 9km

Viikko 14: juoksua yht. 89km

Ei kulje, ei sitten ollenkaan. Alkuviikko meni vielä ihan suht mutkattomasti. Hieronta teki hyvää ja seuraavina päivinä juoksu kulki edes jotenkin siedettävästi. Perjantain mäkivedot kulkivat sitten niin kuin kovemmat treenit ovat tupanneet viime aikoina kulkemaan, eli surkeasti. Väsyin lisäksi aivan luokattoman paljon, siis olotila treenin jälkeenkin oli tosi väsynyt. Lauantain lenkin loppua kohti tämä väsymys näkyi ja loppu lenkki oli tosi väsynyttä taaperrusta. Ajattelin tämän olevan vain normaalia treeniväsymystä, mutta kun nyt sunnuntaina lähdin pitkää lenkkiä tekemään, ei hommasta tullut yhtään mitään. Olin vitosen jälkeen jo aivan kuitti. Viimeinenkin into juoksuun loppui kun sen kuuluisan kanan lento. Päätin jättää homman siihen ja kurvasin suorinta tietä kotiin.

En nyt ymmärrä mikä tässä oikein mättää. Mitään tautia ei ole päällä enkä ole nukkunutkaan mitenkään huonosti. Silti ei vain jaksa, ei sitten yhtään. Olen treenannut sen verta lusmusti, että kaikki ylikunnon mahdollisuudet voi kyllä myös laskea pois kuvioista. Ainahan mulla juoksu toki ottaa tietyllä tapaa "takapakkia" kun alan tehdä kovempia treenejä ennen kuin meno sitten jossain vaiheessa aukeaa, mutta nyt on jotenkin todella vaikeaa. Suunnitelman mukaan kohta pitäisi oikeasti alkaa kroppaa ahdistamaan ja juuri tällä hetkellä moisen ajatteleminenkin hirvittää.

sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Viikko 14

Ma 3.4; i: 10km
Ti 4.4; lepo
Ke 5.4; a: 4km. i: 13km. Yht. 17km
To 6.4; a: 4km. i: keskivartalojumppa + 13km. Yht. 17km
Pe 7.4; i: 4km + 4x1500m vedot, 2min. palautus vetojen välissä + 3km. Yht. 13km
La 8.4; a: 5km
Su 9.4; p/i: 25km

Viikko 14: juoksua yht. 87km

Viikko alkoi kurkkukivulla. Maanantaina menin työmatkalle Tampereelle, jossa kävin illalla tutuissa Hervannan maisemissa kympin kiertämässä. Koska kurkkukipu oli seuraavana päivänä entistä kovempi, päätin pitää lepopäivän. Usein mulla flunssat alkaa juuri kurkkukivulla ja mietin jo että mitähän seuraavaksi. Olo oli muuten hyvä ja kun mitään muita oireita ei ilmaantunut, niin ajattelin juosta keskiviikkona. Kipu alkoi seuraavina päivinä talttua eikä mitään tautia tullut lainkaan. Kurkku lienee vain pahemman kerran ärtynyt teillä vallinneesta valtaisasta katupölyn määrästä.

Perjantaina maha oli kuralla ja ravasin töissäkin veskissä tuon tuostakin. Päätin silti vetää illaksi suunnittelemani vetotreenin koska olo ei tuntunut heikolta. Kovassa tuulessa kiskotut 1500m pätkät veivät kuitenkin miehestä kaikki mehut. Olo viimeisen vedon jälkeen oli kammottava. Nojasin polviin ja yökkäilin, mutta varsinaista oksennusta en tien viereen läjäyttänyt. Raahauduin tämän jälkeen muutaman kilsan matkan kotiin ja rojahdin pitkäksi aikaa suihkuhuoneen lattialle istumaan. Lauantaina tyydyin vitosen aamulenkkiin ja kävin illalla kannustamassa Seinäjoen Peliveljet voittoon Helsin Eräviikingeistä salibandyliigan välierisä. Nyt viikon viimeisenä päivänä lojuin ensin töllöttimen ääressä Pariisin maratonia katsellen. Iltapäivällä mukavan pitkän lenkin. eno ei ollut mitään hulppeaa, mutta suorastaan huippuhyvää verrattuna moniin aikaisempien päivien tekemisiin. Kansalaisvelvollisuus, eli äänestäminenkin pitää vielä käväistä suorittamassa. Hyökkään uurnille perinteiseen tyyliin viimeisten minuuttien aikana. Viimeisenä äänestäjänä saan aina kysyttyä paikallisen äänestysprosentin :)

sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Viikko 13

Ma 27.3; a: 6km. i: 13km. Yht. 19km
Ti 28.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Ke 29.3; i: 4km + 10x200m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas ja 30s huili vetojen välissä + 3km. Yht. 11km
To 30.3; a: 4km. i: 13km. Yht. 17km
Pe 31.3; i: 13km, sis. 5km tv-kova ja lopussa 4x100m kiihdytykset
La 1.4; p: pieni kuntopiiri. i: 17km
Su 2.4; p: 10km

Viikko 13: juoksua yht. 104km

Paluu ruotuun. Tämä alkaa olla turhan tuttu mantra hoettavaksi. Pitäisi yrittää pysyä tekemisen meiningissä kiinni eikä vähän väliä lipsua lusmuilemaan jos jonkinlaisten tekosyiden varjolla. Tiistaina oli todella vaikeaa. Tähän oli tosin selkeä syy sillä maha oli koko päivän sekaisin ja veskissä sai ravata jatkuvasti. Energiat olivat aivan loppu ja juoksu hirveää raahautumista. Onneksi mokoma loppui tiistaihin ja keskiviikkona oli normaali fiilis. Mäkivedot eivät tosin kummasti kulkeneet, mutta tämä johtuu vain huonosta kunnosta. Samaa voi sanoa perjantain kovasta vitosen pätkästä. Jos meinaan juosta suunniteltua maratonvauhtia kovempaa (@4.00) edes muutaman kilsan, joudun revittämään likipitäen täysiä. Huhtikuukin vaihtui jo, eli kevätkunto on surkealla tolalla.

Ilmoittauduin juuri ennen tämän tekstin kirjoittamista mukaan Ruskamaratonille. Syyskuun alussa pitäisi siis olla kunnossa. Kokemukseni mukaan kesä hurahtaa ohi yhdessä hujauksessa, joten kovinkaan paljoon lusmuiluun ei kyllä ole varaa mikäli meinaan juosta lähellekään tavoitevauhtiani.

sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Viikko 12: Tilanne juuri nyt

Ma 20.3; i: 14km
Ti 21.3; lepo
Ke 22.3; lepo
To 23.3; i: 10km
Pe 24.3; a: 7km
La 25.3; p: keskivartalojumppa. i: 13km
Su 26.3; i: 13km, sis. 2x3km kiihtyen/kovaa, 1km palautus välissä

Viikko 12: juoksua yht. 57km

Lusmuiluviikko osa 2. Tämä oli etukäteen aika lailla tiedossakin, että treenit jäävät vähälle. Tiistai ja keskiviikko menivät Tampereella ammattiyhdistyksen puheenjohtajapäivillä. Kyseinen tilaisuus majoituksineen järjestettiin Sokos Hotel Tornissa, jonka ylimmän kerroksen baarista ovat nuo alla näkyvät kaupunkikuvat Tampereesta napattu. Perjantaina piti vielä lähteä työreissulle Helsinkiin. Paluumatkasta tulikin aika mielenkiintoinen, sillä se kesti kaikkien myöhästelyiden ja junien vaihtojen jälkeen lähes 6 tuntia. Olin Seinäjoella vasta reippaasti puolen yön jälkeen, mikä ei nyt ihan alkuperäinen plääni ollut. En moisesta ressannut sillä minulla ei varsinaisesti ollut kiire mihinkään. Näin vielä erästä vanhaa kaveriani, josta riitti seuraa Tampereelle saakka mukavasti.

Juoksun suhteen tilanne on pähkinänkuoressa tämä: kunto on huono ja elopainoa on aivan liikaa. Mistä moinen sitten johtuu? Ainakin seuraavat syyt voi listata: 1. Treenimäärät ovat olleet vähäisiä 2. Kovien treenien määrä on ollut suorastaan olematon 3. Syön kaikkea aivan liikaa, varsinkin kaikkea epäterveellistä ja täyttävää 4. Viime aikoina olen osallistunut kaikenlaisiin illanviettoihin aivan liian usein (lue: juonut olutta ym. alkoholipitoista turhan usein ja turhan paljon). Pitänee ryhdistäytyä! Kohdat 1, 2 ja 4 on helposti korjattavissa, mutta kohtaa 3 en suoraan sanoen halua edes yrittää liiemmin korjata. Nykyään monet hössöttävät terveellisen ruokavalion perään ja samalla saavat ruokiensa vahtimisesta, kalorien laskemisesta yms. mielestäni täysin turhasta tohotuksesta vaan hirveän ressin, joka nyt ei ainakaan ole yhtään terveelisempää kun epäterveellisemmän sapuskan mättäminen. Muutenkin mun motto on aina ollut, että kilot pitää saada kuriin liikkumalla, ei syömällä. Mähän oon jo vuosia tiedostanut, että jos mun urheiluharrastus jostain syystä loppuu motivaation puutteen tai muun syyn takia, musta tulee todellinen penkkiurheilijan perikuva, eli valtava ylipainoinen säkki joka lojuu sohvalla ja tunkee tyytyväisenä sapuskaa naamariinsa urheilua katsellen :) Jospa sitä ennen koittas vähän juostakin.

Näkymä Sokos Hotel Tornin yläkerroksesta Tamereen keskustasta

Osa 2

Osa 3

sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Viikko 11

Ma 13.3; a: 5km. i: 15km. Yht. 20km
Ti 14.3; a: 5km. i: 1h 45min. punttisalitreeni + 3km. Yht. 8km
Ke 15.3; lepo, i: tunnin hieronta
To 16.3; i: 15km
Pe 17.3; a: 5km. i: 4km + 8x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä, paitsi 1km ennen viimeistä vetoa + 2km. Yht. 19km
La 18.3; lepo
Su 19.3; lepo

Viikko 11: juoksua yht. 62km

"Lusmuiluviikko, osa I" on ehkä osuva otsikko viikkoa kuvaamaan. Keskiviikon hieronta tuli todella tarpeeseen. Jalat olivat todella jumissa ja hierojakin ihmetteli, mitä olen oikein tehnyt. Olettaisin tähän ainakin osasyynä olevan puoliksi sulat tienpinnat. Välillä kun on liukas pätkä muutoin sulan seassa, vetää yhtä-äkkiä tapahtuva täysin erilainen askellus jalat jöötiin. Onneksi tiet alkavat nyt olla täysin sulia. Tuskanhiki puski pintaan kun hierojan runnoin koipia auki, mutta kivusta huolimatta teki kyllä gutaa. Vedot kulkivat perjantaina oletetusti, eli eivät edes välttävästi. Aivan hirveää könkköstämistä: kankeaa, hidasta ja vaikeaa! Rentous on vauhtijuoksussa vain haave, mutta eiköhän tämä tästä.

Lauantaina lähdin Helsinkiin Leffafriikkien tapaamiseen. Kävimme elokuvateatteri Rivierassa fiilistelemässä Beauty and the Beast - musikaalin, josta jatkoimme iltaa pubin ja hyvän syömisen merkeissä. Sitten tuli vielä valvottua aamutunneille mukavia höpötellen ja vanhoja muistellen :)

Friikit oluella. Ainoa mukana ollut naisjäsenemme eroaa sopivasti myös juomavalinnallaan.
Ja syömässä asiaan kuuluvalla tavalla.
 Ensi viikko menee myös treenien suhteen varmaankin aika vaisuksi. Siksi tuohon lusmuiluviikkoon olikin aihetta laittaa mukaan tuo "osa 1". Tiistai ja keskiviikko menee työreissulla, jossa on luvassa kokoustamista ym. aina iltamyöhään saakka. Sama homma on todennäköisesti perjantaina toisella työmatkalla. Määrää huomattavasti oleellisempaa toki onkin tällä hetkellä saada edistettyä kovien treenien tekoa. Kerätään kilsoja sitten myöhemmin keväällä ja kesällä.

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Viikko 10

Ma 6.3; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Ti 7.3; i: 15km, sis. lopussa 4x100m kiihdytykset
Ke 8.3; lepo
To 9.3; a: 4km. i: keskivartalojumppa + 15km. Yht. 19km
Pe 10.3; a: 8km. i: 16km. Yht. 24km
La 11.3; i: 5km + 5x1km vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 3km, sis. muutaman koordinaatioharjoituksen. Yht. 15km
Su 12.3; i: 13km

Viikko 10: juoksua yht. 102km

Kylläpä on taas hienoa. Niin mikäkö? Valoisuus ulkona :) Aamulenkeillä aurinko paistaa jo selvästi ja töiden jälkeen valoisaa piisaa pariksikin tunniksi helposti. Mukavaa kun ei tartte taas siinä talven ainaisessa pimeessä pitkään aikaan rämpiä.

Treenien osalta viikko alkoi siitä mihin edellinen päättyi, nimittäis surkeasta fiiliksestä. Maanantain lenkit olivat todella vaikeita. Tiistain lenkki alkoi yhtä tustaisissa tunnelmissa. Juoksusta vaan ei meinannut tulla mitään. Aioin jo kääntyä kotiin suointa tietä muutaman kilometrin jälkeen, mutta ajattelin sitten puskea väkisin matkaa mittariin. Yllättäen n. 8km kohdilla juoksu alkoi selvästi helpottua ja kohta meno oli jo ihan siedettävän tuntuista. En oikein ymmärrä mistä mokoma johtui, mutta lenkin loppuun innostuin jopa hieman kiihdyttelemään. Keskiviikkona olin rättiväsynyt todella huonosti nukutun yön jäljiltä. Ei toivoakaan että olisi voinut edes ajatella minkään sortin treenaamista. Seuraavan yön kunnon unet tekivät ihmeitä ja torstaina lenkkareiden päällä oli täysin eri mies. Kulku oli miellyttävän kevyttä ja taas homma tuntui mielekkäältä. Lauantain vedot nyt eivät häävisti kulkeneet, mutta tämä nyt on odotettavissakin kun taas alkaa kovia treenejä tekemään. Tästä on ensi viikolla hyvä jatkaa. Joku menevä lihaskuntotreeni ainakin olisi tarkoitus alkuviikosta tempaista.