THE REVENGE, it will continue

2.9 Ruskamaraton
10.12 Honolulu marathon

sunnuntai 20. elokuuta 2017

Viikko 33

Ma 14.8; i: 11km
Ti 15.8; a: 6km. i: 25km. Yht. 31km
Ke 16.8; a: 6km. i: pieni kuntopiiri + 7km. Yht. 13km
To 17.8; i: 3km + 10km vauhtileikittely + 2km. Yht. 15km
Pe 18.8; i: 10km, sis. 4x100m kiihdytykset
La 19.8; p: 3km + Meteoriittimaraton (puolimaraton): 1:22.52. Yht. 24km
Su 20.8; p: 11km

Viikko 33: juoksua. yht. 115km

Viimeinen varsinainen treeniviikko oli sitten siinä. Enää on jäljellä vajaat 2 viikkoa keventelyä, sopivan vireen ylläpitoa ja tankkausta ennen maratonia. Vedin tämän suunnitelmalla "joka toinen päivä kovempi treeni, joka toinen päivä palautellen". Viikko sitten sunnuntaina juoksin Jämijärvellä Tykköö hölkän. Maanantain otin kevyemmin ja sitten tiistaina kipitin kilometrejä koneeseen. Keskiviikko taas kevyempänä ja torstaina tein kovan vauhtileikittelyn. Tuo kymppi kulki suurin piirtein niin, että ensin lykkäsin rapiat 4km kovaa, pienen löysemmän pätkän, reilut 2km taas kovaa, sitten loppukilsoilla lyhyempiä pätkiä kovaa ja väleihin sopivat löysemmät pätkät. Treeni oli odotettua raskaampi ja mietinkin, että nyt ei kyllä kroppa ole todellakaan mitenkään freesi lauantain puolikasta ajatellen. No kovana treeninähän se on tarkoituskin vetää, joten eipä huolia.

Lauantaina ajelin sitten Mustasaaren Sulvaan, jossa juostiin Meteoriittimaraton. Kun saavuin paikalle, täysi maraton oli jo startannut klo. 10:00. Puolikkaan lähtö oli vasta klo. 12:00. Suoritin normihäröilyt, numerolapun haun ja verryttelin muutaman kilsan. Paukusta säntäsimme tutusti liikkeelle. Muutama kaveri karkasti heti lähdöstä horisonttiin ja ideani oli lähteäkin juoksemaan vain sellaista hivenen alle @4min. vauhtia. Muutaman kilsan jälkeen huomasin eteneväni parin kaipparin kanssa yhtä matkaa. Vauhti oli melkoisen tasaista koko ajan, mutta niinpä oli maastokin. Kisassa juostaan lähes koko matka joko peltoaukioiden vierellä tai sitten ihan kekellä peltoaukeaa, pitkin rannikkomaan lakauksia. Onneksi ei tuullut paljoa, sillä kovassa tuulessa reitti muuttuisi helposta nopeastikin haastavaksi. 10km kohdilla käännytään yli 6km pitkälle suoralle. Olin suunnitellut jälkimmäisellä puoliskolla nostavani vauhtia mikäli tunne olisi sen puolella. Noin 12-13km välimaastossa karkasinkin mukanani juosseelta parivaljakolta kun meno tuntui erittäin lennokkaalle. Huomasin vetäväni seuraavat kilsat sellaista @3.45-3.50 vauhtia. Kohta kuitenkin jalat alkoivat painaa. Koneen puolesta olisin jaksanut vaikka miten hyvin, mutta jalat, erityisesti etureidet tuntuivat lyijyn raskailta. Eräs hetkeä aikaisemmin ohittamani kaveri painoi minusta ohi ja kohta sen tekivät myös aikaisemmin jättämäni miekkoset. Toinen heistä jäi kanssani matkaa taivaltamaan, mutta kiihdytti vikalla kilsalla karkuun kuin rusakko marjapuskasta. Loppuaikani 1:22.52 ei nyt kiin kovin kummoinen ollut ja huomasin, että viikon treeneistä jalat olivat väsyneemmät kuin mitä olin etukäteen ajatellut. Hyvä viimeinen kova treeni tuli joka tapauksessa tehtyä.

Ensimmäinen vuoden kahdesta projektista, Levin Ruskamaraton kolkuttaa siis jo oven takana. Fiilikset sitä kohtaan ovat tällä hetkellä paitsi odottavat, niin myös hieman arveluttavat. Treenit olen saanut tehtyä aika lailla suunnitellun mukaisesti, mutta tosiasia on, että kunto ei ole likikään sellainen kun vuosi sitten lokakuussa pari viikkoa ennen suunniteltua Dublinin maratonia. En oikein tiedä syytä tähän, mutta jotenkin vain eivät harjoitukset ole purreet samalla tavalla. Katsotaan miten Levitunturin ympäri 2 kiertävä mäkinen maratonreitti parin viikon päästä kulkee.

Tyytyväisyyttä huokuva selfie tiistain pitkän lenkin jälkeen





sunnuntai 13. elokuuta 2017

Viikko 32

Ma 7.8; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Ti 8.8; a: 6km. i: keskivartalojumppa + 10km. Yht. 16km
Ke 9.8; a: 6km. i: 11km. Yht. 17km
To 10.8; i: 3km + 6x1km vedot, 500m hölkkäpalautus vetojen välissä + 2,5km. Yht. 14km
Pe 11.8; a: 90min. hieronta. i: 7km löysästi
La 12.8; a: 10km. i: 8km, sis. 4x100m kiihdytykset. Yht. 18km
Su 13.8; p: 3km + Tykköö hölkkä (11km): 42.37 + 1km. Yht. 15km

Viikko 32: juoksua yht. 106km

Kyllä vain. Hyvin menee, mutta menköön nyt näin välillä :) Viikon avaintreeneistä jäi ihan hyvä fiilis. Kilsan vedot kulkivat torstaina paremmin kun kertaakaan aikaisemmin mitkään vedot tänä kesänä. Ainakin jollain tavalla olen siis oikealla tiellä. Viikon päätteeksi juoksin Jämijärvellä Tykköö hölkän, joka kulki @3.47 keskivauhdilla. Olen siihen ihan tyytyväinen, sillä jalat olivat aika väsyneet ja maasto kisassa paikoin aika mäkinen.

Enää ensi viikko treeniä ennen keventelyjaksoa. Tarkoitus on heti viikon alkuun juosta pitkähkö lenkki, jonka teen aivan tarkoituksella heti kisapäivän jälkeen. Huomasin jo viime vuonna, että tällaiset kova + pitkä yhdistelmät peräkkäisinä päivinä tehtynä palvelevat hyvin maratontreeniäni, vaikka tuloksen ulosmittaaminen jäikin tuolloin harmittavasti tekemättä. Loppuviikosta myös vielä viimeinen pitkä/kova rypistys.

sunnuntai 6. elokuuta 2017

Viikot 30 & 31

Ma 24.7; i: 14km
Ti 25.7; a: 7km. i: keskivartalojumppa ja 2,5km + 5x1500m vedot, 500m hölkkäpalautuksella + 3kn, sis. 3x100m kiihdytykset. Yht. 22km
Ke 26.7; i: 10km
To 27.7; a: 6km. i: 16km. Yht. 22km
Pe 28.7; a: 6km, sis 500m avojaloin nurmikolla. i: 7km, sis. 3x100k kiihdytykset. Yht. 13km
La 29.7; p: 3km + 10km tv-reipas (@4.05-3.55) + 2km. Yht. 15km
Su 30.7; p: 26km

Viikko 30: juoksua yht. 122km

Vuoden kovin treeniviikko tähän mennessä. Alkaa kulkea!! :) Tiistaina vedin 1500m vedot likipitäen täysiä ja oli kyllä kova setti. Varsinaisen hymyn huulille aiheutti viikolopun hyvä kulku. Lauantain reipas tuntui tosi kevyelle 4min. vauhdin molemmin puolin. Normaalisti meno on ollut pikemminkin noissa vauhdeissa kovan kun reippaan tuntuista, mutta nyt oli toisin. Vihdoin tuntuu että homma alkaa toimia. Sunnuntain pitkälle sain osalle matkaa mukavaa lenkkiseuraa juuri sopivaa vauhtia Kyrkösjärveä kiertävästä 3 hengen porukasta.

Nyt pitää hommassa olla asennetta loppuun saakka. 

Ma 31.7; i: 13km
Ti 1.8; lepo
Ke 2.8; a: 5km. i: keskivartalojumppa + 13km. Yht. 18km
To 3.8; i: 16km, ensin 11km hieman tavallista reippaammin ja loppuun 5km tv-kova
Pe 4.8; i: 3km + 15x400m vedot, 1min. palautus vetojen välissä + 2km. Yht. 11km
La 5.8; p: 30km
Su 6.8; p: 13km

Viikko 31: juoksua yht. 101km

Hyvä meno jatkuu :) Aikomus oli juosta hieman enemmän kilometrejä, mutta kroppa oli alkuviikosta aika väsynyt, joten katsoin parhaaksi lyhentää maanantain aiottua lenkkiä muutamalla kilsalla ja pitää tiistain täysin lepoa. Oli oikea ratkaisu, sillä suht kova 3 päivän setti torstaista lauantaihin kulki ihan mukavasti.

Elokuu vaihtui sitten jo kalenteriin. Enää hieman vajaat 4 viikkoa aikaa Ruskamaratoniin. Meinaa sitä että vain 2 treeniviikkoa ja sitten 2 viikkoa sopivaa keventelyä. Nämä hyvin sujuneet pari viikkoa antavat mukavasti uskoa tekemiseen :)

sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

Viikko 29

Ma 17.7; a: 7km. i: 14km kiihtyen @4.40-3.45. Yht. 21km
Ti 18.7; a: 10km. i: 13km. Yht. 23km
Ke 19.7; i: 11km
To 20.7; a: 2km + 10x300m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas + 1km. i: 7km. Yht. 16km
Pe 21.7; a: 5km
La 22.7; p: 10km
Su 23.7; i: 15km

Viikko 29: juoksua yht. 101km

Heti viikon alkuun tein suht kovan kiihtyvän lenkin. Torstaina lähdimme työkaverini, SPV: luottopuolustajan Harri Karjalan kanssa tekemään mäkivetoja Joupin laskettelurinteeseen. Ideana oli todellinen happotreeni, eli nousta reilu 300m pitkän rinne ylös 10 kertaa. Palautuksena hölkkäsimme mäen alas heti vedon päätyttyä omaan tahtiin ja käännyimme alhaalla heti ympäri uuteen vetoon. Rinne on tosi pottumainen ja jyrkkenee selvästi puolesta välistä huipulle. Tällaisessa treenissä se ei juuri armoa tunne. Revitin pari ekaa vetoa aivan liian lujaa ja jo kolmannessa meinasi tulla noutaja. Kokeneena Joupin rinteen kettuna Harri paini rinnettä ylös huomattavasti tasaisemmin ja ohitti mut parin ekan vedon jälkeen. Alun tasaisella saavutin häntä aina jonkun verran, mutta jyrkällä osuudella jaloista alkoi puhti loppua. Jalat menivät todella hapoille, mutta tämä olikin treenin idea. Viimeisessä kolmessa vedossa en selvinnyt ilman kävelyaskelia lopun jyrkällä. Lajien erot ja ero erintoten jalkojen voimatasossa tuli esiin Harriin verrattuna eniten vedon jälkeen kun lähdimme huipulta alas. Harri hipsutteli jyrkkää rinnettä alas varsin kepeästi kun taas itselle se oli aivan hirveää tuskaa ja kamalaa könkköstämistä. Hyvä voima ja happotrteeni jaloille joka tapauksessa.

Loppuviikosta lähdin kaverin häihin Kainuuseen, tarkemmin Sotkamoon. Yövyimme Sokos Hotel Vuokatissa aivan urheiluopiston vieressä, mutta en jaksanut/ehtinyt peruslenkkiä kummempaa härvätä. Hiihtäjiä oli liikenteessä runsaasti rullilla lykkimässä. Kaverin häät olivat mukavat ja kiva oli tavata vanhoja opiskeluaikaisia kavereita, osan näkemisestä olikin aikaa. Raskas 3 viikkoinen tv:n seuraaminenkin loppui kun pyöräilyn ranskan ympäriajo tuli päätökseensä. On se hieno kisa ja aina yhtä huikea tapahtuma seurata. Tokihan penkkiurheilun sarallakin riittää tapahtumia, sillä uinnin MM-kisat alkoivat ja kohtahan sama tapahtuu yleisurheilustakin. Omaa treeniä koetan kartuttaa alkuviikosta määrää keräämällä ja loppuviikosta enemmän tehojen muodossa. Saatan kävästä kisankin juoksemassa.

sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Viikko 28

Ma 10.7; i: 13km, sis. 500m avojaloin nurmikolla
Ti 11.7; i: 12km
Ke 12.7; i: pieni kuntopiiri + 1km avojaloin nurmikolla
To 13.7; a: 5km. i: 3km + 5x600m mäkivedot, palautuksena hölkkää mäki alas ja 1min. tauko alhaalla + 4km. Yht 18km
Pe 14.7; p: 11km. i: 23km. Yht. 34km
La 15.7; 12km, sis. 5x100m kiihdytykset
Su 16.7; i: 12km, sis. 7km kuntoratoja, josta ylämäet loikka-askelin

Viikko 28: juoksua yht. 102km

Kroppa oli viikon alusta lähtien vallan kauheassa jöötissä. Kaiken lisäksi onnistuin jo 2 viikon lomani aikana sekoittamaan rytmini niin, että valvoin aina reippaasti yli puolen yön. Maanantaina kun palasin töihin, olin aamulla aivan unessa. Vasen polvi oikkuillee edelleen, mutta kestää kyllä juoksemista. Oikean jalan lonkkakin vihoittelee hieman ja ilmeisesti pakaran seutu on tosi jumissa koska issias alkoi viikon puolessa välissä vihloa ikävästi lenkkien loppupuolella. Viikkoon oli tarkoitus juosta 20-30km enemmän, mutta tein ainoan järkevän ratkaisun ja kevensin treeniäni. Silti torstain mäkivedot olivat aivan kamalaa tuskaa, vaikka vauhti oli lähinnä surkeaa köpötystä. Perjantain määräpäivän sen sijaan jaksoin hyvin, mutta kroppa oli tönkkönä kuin kakkosnelosen lankku. Niinpä muutin sunnuntaiksi ajatellun kovan juoksun jalkojen voimatasoa ja koordinaatiota parantavaksi treeniksi.

Joku nyt hommassa mättää. Jaksan juosta pitkään kevyesti hyytymättä, mutta heti kun tehoja lisätään, on puhti pois. Selvää on, että pitää varoa sortumasta perisyntiini, eli liian tasapaksuun puurtamiseen. Tehoja pitää silti olla sopivasti ja tunnetusti maraton vaatii määrääkin koneeseen, mikäli mielii matkan kunnialla jaksaa. Tasapainoillaan tässä jotenkin.

sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

Viikko 27

Ma 3.7; a: 7km. i: pientä jumppaa + 14km. Yht. 21km
Ti 4.7; i: 18km
Ke 5.7; a: 6km. i: 3km + 5x800m/5x200m, palautuksina 1min. 800m vedoissa, 5min. matkan vaihtuessa ja 30s 200m vedoissa. Yht. 17km
To 6.7; a: 3km + keskivartalojumppa + 2km. i: 12km, sis. paljon lyhyita kiihdytyksiä. Yht. 17km
Pe 7.7; a: 7km
La 8.7; i: 3km + Limingan rantalakeusjuoksu (10km): 37.09 + 2km. Yht. 15km
Su 9.7; i: 14km

Viikko 27: juoksua yht. 109km

Treenien muodossa viikkoon mahtui hyvää ja huonoa. Hyvää oli, että jaksoin juosta treenejä ihan hyvällä fiiliksellä viime viikon surkean puolimaratonin jälkeen. Erityisesti keskiviikkona todella kovassa tuulessa tekemäni vetoharjoitus lämmitti mieltä. Huonot uutiset ovat takavuosilta tuttuakin tutumpia. Nimittäin vasen polvi kipuilee taas hieman. Ei vielä mitään maata mullistavaa, mutta hienoiset hälytyskellot tämä laittoi päässä soimaan. Toivotaan, että kyse on jostain ärtymisestä, lihaskireydestä tms. asioista, eikä jostain alkavasta vammasta. Vasen polvi oli vajaa 10v. sitten oikea nemesikseni ja vielä muutama vuosi sitten tappelin sen kanssa uudelleen. En todellakaan halua noiden vuosien paluuta. Nyt pitää olla tarkkana asian kanssa.

Viikonlopuksi lähdin Ouluun, jossa oli kiva tavata sukulaisia. Heitä onkin aina hauska nähdä. Lauantai-iltana juoksin vielä Limingan rantalakeusjuoksun (virallisesti mitattu 10km). Kisa oli erinomaisesti järjestetty, kuten kaikki kisat Oulun seudulla joissa olen ollut mukana. Monet isotkin juoksutapahtumat Etelä-Suomessa saisivat ottaa näistä mallia. Reitti Limingassa on yksisuuntainen ja juoksijat kuskattii maalialueelta lähtopaikalle busseilla. Reitti on myös erittäin tasainen. Keli oli tosi lämmin, mutta sitä en pienessä mielessäni edes valita tämän kylmän kesän jälkeen. Itse kisassa lähdin liikkeelle hieman turhan rajusti ja eka 5km kulki ajassa 17.40. Tämän jälkeen vauhti kuitenkin hyytyi ja loppuaika painui päälle 37min. Erittäin mukava treenikisa kuitenkin kaiken kaikkiaan.

Ouluun menen varmaan kisaamaan taas viimeistään syyskuun lopulla juostavaan Oulujuoksuun. Samalla luonnollisesti sukulaisten tapaamista. Alla vielä kuva minusta serkun nuoremman lapsen kanssa.

Oulun keskustassa serkkuni nuoremman lapsen Amandan kanssa.

sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Viikko 26: Kriisiäkö?!?

Ma 26.6; a: 7km. i: 2,5km + 4x500m/2x1000m/4x500m vedot, 500m hölkkää vetojen välissä + 2km. Yht. 22km
Ti 27.6; a: 7km. p: tunnin hieronta
Ke 28.6; a: 5,5km + 500m avojaloin nurmikolla. i: keskivartalojumppa + 12km. Yht. 18km
To 29.6; a: 7km. i: 10km, sis. 6km vauhtileikittelyä. Yht. 17km
Pe 30.6; i: 9km
La 1.7; p: 3km + Paavo Nurmi maraton (puolimaraton): 1:29.07 Yht. 24km
Su 2.7; i: 10km

Viikko 26: juoksua yht. 107km

Viikko sujui muuten ihan hyvin, mutta Paavo Nurmen puolimaratonilla iski täydellinen kulkemattomuus ja hyytyminen. Meno oli alusta saakka kerta kaikkiaan onnetonta. Kympin väliaika oli jotain 38.30 tuntumassa, mikä ei kovin hääviä aikaa lupaillut. Pahempaa oli kuitenkin, että aloin olla aika kuitti, vaikka vauhti ei kaksista ollut. 14km paalulla oikea takareisi kramppasi ja hiljensin vauhtiani. Totesin pian tämän jälkeen että tänään vaan ei hommasta tule yhtikäs mitään ja loppumatkan pikemminkin hölkkäsin kun juoksin maaliin. Aikahan on luonnollisesti ylivoimaisesti huonoin puolimaratonini ikinä. Jos maratoneja ei lasketa, en ole näin hitaalla keskivauhdilla juossut kisaa läpi 21 vuoteen, asia piti oikein tarkistaa :)

Mikäs nyt sitten oikein mättää?! Alkuviikon treenit sujuivat ihan hyvällä fiiliksellä ja nyt viikon päätteeksi jalat tuntuivat tuon puolikkaan jälkeen sunnuntain lenkillä ihan hyvältä. Kyllähän huonoja kisapäiviä silloin tällöin tulee, mutta ei noin täydellisesti pitäisi hyytyä, että täytyy vallan hölkäksi laittaa. En nyt silti vielä mitään kriisitilannetta muodosta. Uskon edelleen tekemiseeni. Eiköhän suorituskuntokin tästä jostain piilosta ilmesty kun vaan saa tehtyä treenit suunnitellusti puikkoihin. Silti täytyy lauantain esityksen jälkeen myöntää, että hirvittää kun ajattelee että maraton pitäisi jaksaa tätä kovemmalla vauhdilla jo 9 viikon kuluttua. Katsotaan viikon kuluttua, miten jaksaa kympin Limingassa...