Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Viikot 11 & 12

Ma 12.3; lepo
Ti 13.3; i: 90min. punttisalitreeni
Ke 14.3; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
To 15.3; a: 6km. i: 13km. Yht. 19km
Pe 16.3; lepo
La 17.3; lepo
Su 18.3; lepo

Viikko 11: juoksua yht. 35km

Alkuviikosta oli vielä taudin parantelua. Yhden salitreenin ja muutaman löysän lenkin sain aikaiseksi. Perjantaina lähdin Tallinnan risteilylle työpaikan ammattiyhdistyksen vuosikokokoukseen/juhlaan. Tarpeettoman paljon tuli juhlittua eikä urheilemisesta luonnollisesti tullut tällaisen episodin jälkeen mitään koko viikonloppuna. Ei pitäisi tuolla tavalla pitkin yötä hillua, mutta joskus se vaan on kivaa hyvässä seurassa.

Ma 19.3; a: 5km. i: 14km. Yht. 19km
Ti 20.3; a: 5km. i: 75min. punttisalitreeni + 6km. Yht. 11km
Ke 21.3; i: 13km, sis. lopussa 5x100m kiihdytykset
To 22.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Pe 23.3; a: 5km. p: 9km. i: tunnin hieronta. Yht. 14km
La 24.3; lepo
Su 25.3; lepo

Viikko 12: juoksua yht. 74km

Kunhan toivuin edellisen viikonlopun yltiöpäisestä rymyreissusta, yritin taas käydä treeneihin käsiksi. Tiistai oli ihan tehokas päivä lenkkeineen ja salitreeneineen. Keskiviikoksi olin ajatellut jotain vetojen tai vauhtileikittelyn tyyppistä, mutta kylmentynyt keli oli tehnyt teistä tähän tarkoitukseen ikävän liukkaat. Myönnettäköön ettei minulla oikein ollut puhtiakaan mokomaan ja käytin tätä vain "hyvänä" tekoyynä. Torstaina ja perjantaina heitin peruslenkkejä, sekä kävin perjantaina hierojalla. Käsittely tekikin hyvää erittäin jumissa oleille jaloille.

Lauantaina lähdin heti aamusta taas Viroon. Nyt oli vuorosa Tallinnan reissu vanhan kaveriporukan kanssa. Matkaan lähti 9 äijän iloinen seurue. Tämä heti ensimmäisenä yliopistolukuvuotenani 2000-2001 alunsa saanut kaveripoppoo on edelleen pitänyt yhtä säännöllisen epäsäännöllisesti. Tässä porukassa on yleensä aina hauskaa ja niin oli nytkin. Käytiin ensin hohtogolfaamassa, jonka jälkeen suunnattiin syömään oikein pitkän kaavan mukaan hyvään ravintolaan. Sitten vielä saunomista ja yleistä hauskanpitoa aamutunneille. Vaikka alkomahoolia tuli taas runsaahkosti nautittua, ei nyt ollut sentään ihan viime viikon kaltainen maailmanlopun fiilis. Väsynyt toki olen ollut kun tänään saavuin illaksi Suomeen takaisin.

Ei terve! Nyt pitää oikeasti aloittaa treenaaminen. Eihän tällaisella lusmuilulla ja vetelehtimisellä ikinä saavuteta syksyksi kovaa maratonkuntoa. Ensi kuussa aloitan myös kisojen juoksemisen. Aivan sama kuinka kehnoja tuloksia kisoista tulee, mutta jostain se on taas lähdettävä liikkeelle. Itseänikin oikein ihmetyttää, miten tämä koko alkuvuosi on ollut näin hirveää velttoilua treenien suhteen?!? Jotenkin vaan ei ole ollut virettä tehdä kovia sessioita pätkän vertaa. Nyt on kerta kaikkiaan pakko ryhdistäytyä!!!

sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Viikko 10: Flunssaa

Ma 5.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Ti 6.3; a: 5km. i: 12km. Yht. 17km
Ke 7.3; i: 11km
To 8.3; a: 6km. i: kekivartalojumppa + 16km. Yht. 21km
Pe 9.3; a: 8km
La 10.3; lepo
Su 11.3; lepo

Viikko 10: juoksua yht. 74km

Ja näinhän se menee, flunssa tuli kylään. Tortaina tyrkkäsin töiden jälkeen ihan ramakan yhdistelmän: jumppasin n. 40min. ja juoksin 16km. Olin lenkin jälkeen tosi väsynyt, jopa aika huonovointinen. Luulin sen vain johtuvan huonosta vireestäni. Perjantain aamulenkki olikin sitten hirveää raahautumista ja olin sen päätteeksi ihan loppu. Töissä väsymys vain yltyi. Mitään minulle tyypillisiä flunssain oireita ei ollut, kuten kurkkukipua, köhää, limaisuutta tms. Töiden jälkeen mittasin kuumeen ja sitähän oli 38c. No voihan nokka! Ei tosin yllätä kun töissä ovat kaikki sairastaneet urakalla. Kummallinen tosiaan vaan tämä taudin kuva kun väsymyksen ja kuumeen lisäksi ei muita oireita ole ilmennyt. Nyt viikkonlopun aikana kuume on laskenut lähelle 37 astetta. Toivottavasti en saa mitään vuoden takaista megaflunssaa seuraksi. Juuri näihin aikoihin alkoi vuosi takaperin influenssan kanssa tappelu joka kesti viikkokausia. Ei sellaista nyt kiitos!

sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Viikko 9

Ma 26.2; i: pieni kuntopiiri
Ti 27.2; a: 5km. i: 11km. Yht. 16km
Ke 28.2; i. 11km
To 1.3; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Pe 2.3; p: 13km
La 3.3; i: pieni kuntopiiri
Su 4.3; p: 13km

Viikko 9: juoksua yht. 73km

Nyt pitää olla tarkkana etten saa taas kerran repullista ongelmia harrastusta haittaamaan. Oikean jalan nilkka tuntui kipeältä pitkin viikkoa. Perjantain lenkin jälkeen kipu tuntui myös lenkin jälkeen, mutta ei niinkään nilkassa vaan plica-vaivan oireena polven sisäsyrjässä. Viesti tuli harvinaisen selvästi perille: lihaksia ja jänteitä kiristää, mikä aiheuttaa kiputiloja. Myönnettäköön että taas olen lusmuillut tasapainojumpasta, jalkaterän lihasten aktivoinnista, riittävästä venyttelystä yms. Alkaa sitten näkyä heti kipuina ja särkyinä eri puolella koipia. Nyt kun pihalla on ollut kylmä ja siellä on pitänyt könkköstää vaatekaapillinen rytkyjä yllä, niin olisi erityisen tärkeää tehdä riittävästi huoltavaa treeniä.

Piti lähteä nyt sunnuntaina vetoja tekemään halliin, mutta näiltä kiputiloilta en uskaltanut kovaa treeniä ajatellakaan. Maaliskuukin jo vaihtui ja valoisuus sen kun lisääntyy. Eiköhän nämä kelitkin tästä kohta lämpene niin, että ulkonakin voi kohta juosta niin lujaa kun ukon kropasta vaan irtoaa.