Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

26.5 Terwamaraton
2.9 Ruskamaraton

sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Viikko 30

Ma 22.7; pm: pieni keskivartalojumppa
Ti 23.7; am: 7km. pm: 14km. Yht. 21km
Ke 24.7; am: 5km. pm: 9km. Yht. 14km
To 25.7; am: 7km. pm: 11km. Yht. 18km
Pe 26.7; am: 6km. pm: 11km. Yht. 17km
La 27.7; pm: hieman jalkaterä-, lonkka- ja pohjejumppaa ja 23km
Su 28.7; am: keskivartalojumppa. pm: 10km

Viikko 30: juoksua yht. 103km

Eipä jäänyt tästä viikosta paljon kerrottavaa. Vedin koko viikon sellasta ihan peruslenkkiä vailla kummempia tehoja. Silti juoksu oli muutaina päivinä todella raskasta (ke, to ja la). Varsinkin torstaina meno oli illan lenkillä suorastaan tustaista raahautumista. Perjantaina tuntui paremmalta, samoin lauantain pitkän lenkin alussa. Juostuani noin 20km aloin kuitenkin tuntea itseni todella väsyneeksi. Alkuperäinen tarkoitus oli juosta lauantaina noin 5km pidempään, mutta en nähnyt siinä järkeä kun meno oli lopussa sen verta takkuista. Onneksi reitti oli sellainen, että sain sopivasta kohtaa oikaistua kotiin. Nyt sunnuntain lenkillä meno tuntui taas suht normaalilta, joten eiköhän se tästä.

Nyt olisi 12 viikkoa aikaa maratoniin mikä tarkoittaa sitä, että maratonreeni pitää aloittaa. Suunnitelmissa on tulevilla viikoilla vetää sopivasti määrää ja laatua. Olen suunnitellut vetäväni joka toiseen viikkoon enemmän määrää ja vastaavasti joka toiseen enemmän kovia tehosettejä, noihin tehoviikkoihin joihinkin sitten kisoja sopivasti.

sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Viikko 29

Ma 15.7; am: 7km. pm: 90min. punttisalireeni + 3km. Juoksua yht. 10km
Ti 16.7; am; 7km. pm: 13km. Yht. 20km
Ke 17.7; am: 14km
To 18.7; am: keskivartalojumppa. pm: 11km
Pe 19.7; pm: 90min. sählyn pelaamista
La 20.7; lepo
Su 21.7; lepo

Viikko 29: juoksua yht. 55km + 90min. sählyn pelaamista

Lusmuiluviikko tähän väliin. Alkuviikosta viitsit viikkojen tauon jälkeen tehdä pitkän punttisalireenin, mutta mitään muuta kovin ihmeellistä reeniä en sitten tehnytkään. Aika paljon tuli lönötettyä myös töllöttimen ääressä Tour de Francea katsellen. Olikin kerta kaikkiaan huikeaa taistoa aika-ajossa ja vuoristoetapeilla.

Perjantaina lähdin Jyväskylään, jossa vietimme jo perinteeksi tulleen viikonlopun vanhojen yliopistokavereiden kanssa. Meillä on opiskeluajoilta säilynyt sellainen 8-12 hengen mukava kaveriporukka joiden kanssa tulee aina silloin tällöin vieläkin nähtyä, joskin aika harvakseltaan. Perjantai-iltana pelasimmekin vanhassa tutussa yliopiston salissa sählyä puolitoistatuntia joka kävi kyllä itse asiassa erittäin hyvästä reenistä. En ollut pelannut yli vuoteen, mutta kyllä se maila jotenkin vielä pysyi hyppysissä. Oli kyllä mukavat pelit kaikin puolin. Sähly on kuntolajinakin erittäin hyvä, joten pitäisi ehkä useamminkin pelata. Jos vaan pelin tempo pysyy riittävän korkeana niin siinä saa keho hyviä spurtteja ja nopeaa juoksua. Tällä kyseisellä porukalla vaikka pelissä hauskaa pidämmekin niin kaikki kyllä raastavat kentällä yleensä aina ihan sata lasissa. Pelailun jälkeen tuli vielä käytyä muutamalla oluella ja hyvin syömässä, mutta onneksi homma ei vielä perjantaina karannut pahemmaksi ryypiskelyksi. Sen sijaan lauantaina aloittelimme päivän jo puolen päivän tienoossa yliopiston kampuksen kentällä mölkyn pelaamisella ja oluen juomisella. Ilta jatkui perinteisen baarikierroksen muodossa, jonka aikana tuli kierrettyä taas läpi lähes kaikki opiekeluaikaiset mestat ja vähän uusiakin. Tänään tuosta eilisestä olen sitten maksanut veroa vaikka osasinkin olla aikaisempia vuosista poiketen vetämättä loppuyöstä aivan ääripään keittoja.

Ensi viikolla otan vielä hieman kevyemmin, jonka jälkeen olisi tarkoitus aloittaa maratonreenit kunnolla. Päivää vaille 3kk olisi aikaa maratoniin. Nyt vielä päätetään illalla viikko Tour de Francen päätöseteppiin, joka ajetaankin juhlavuoden kunniaksi maaliin pimeän aikaan iltavalaistuksessa.

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Viikko 28

Ma 8.7; pm: 25km
Ti 9.7; am: 10km. pm: tunnin hieronta
Ke 10.7; keskivartalo-, lonkka- ja jalkateräjumppa. pm: 12km
To 11.7; am: 6km. pm: 13km. Yht. 19km
Pe 12.7; pm. 3km + Keuruun yömaratonin 10km aikaan: 37.34 + 2km. Yht. 15km
La 13.7; am: 8km
Su 14.7; pm: 14km

Viikko 28: juoksua yht. 103km

Lomaviikko jonka aloitin pitkällä lenkillä. Keskiviikkona suuntasin Keuruulle mökkeilemään ja siellä viivyimmekin aina sunnuntaihin saakka. Sunnuntaiaamuna olikin "pakko" lähteä kotiin jotta ehti näkemään Tour de Francen huikean, legendaarisen Mt. Ventouxin huipulle päättyvän vuorietapin. Koska mökillä ei Eurosport töllöstä näy niin ajoitin reissun siten, että en missannut vuorietappeja. Suunnistuksen MM-kisoja toki tuli kateltua ja Suomen menestys olikin niissä odotettua parempaa.

Perjantai-iltana juoksin Keuruun yömaratonin yhteydessä 10km kisan. Juoksu oli alusta asti aika tahmeaa eikä auennut missään vaiheessa. Vitosen paalun ohitin ajassa 18.45 mikä ei kummoista loppuaikaa lupaillut. Loppu tulikin suht samaan vauhtia. En juuri hyytynyt, mutta eipä vauhti noussutkaan. Loppuaika oli vain 6 sekuntia parempi kun puolikkaan väliaika pari viikkoa sitten. Näin se kulku joskus vaihtelee. Lämpöä oli iltakilpailuna juostussa kisassa vielä reippaasti päälle 20 astetta, mutta pelkästään sen piikkiin huonoa aikaa ei todellakaan voi laittaa. Muuten oli mukava tapahtuma. Näin entistä luokkakaveriani Jussi Virkajärveä, joka vaikuttaa nykyään Tanskan maalla. Jussi onkin kovassa kunnossa, sillä oli aiemmin kesällä vetänyt puolimatkan triathlonissa puolimaratonin peräti 1:30. Nyt sanoi valmistautuvansa elämänsä ensimmäiseen täysmatkan Ironman kisaan, jonka aikoo kisata elokuussa Kööppenhaminassa. Tsemppiä vaan rutkasti! Paikalla oli myös muta ja Partasen Marko. Muta kipitti itseni tavoin kympin. Marko lähti myös matkaan maratonviestin toiselle osuudelle. Kertoili vaivojen vielä hieman vaivanneen, mutta toivottavasti saa harmit pian selätettyä ja taas tosireenin pariin.

Ensi viikolla juoksukilometrejä tulee varmaan vähemmän. Viikonloppu tulee kulumaan Jyväskylässä vanhojen opiskelukavereiden kanssa. Vaikka perjantai-iltana onkin tarkoitus salibandyä pelata niin muutoin liikunta jäänee aika lailla taka-alalle ;)

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Viikko 27

Ma 1.7; lepo
Ti 2.7; am: keskivartalojumppa ja 5km. pm: 14km. Yht. 19km
Ke 3.7; am: 9km. pm: 14km. Yht. 23km
To 4.7; am: 7km. pm: 11km. Yht. 18km
Pe 5.7; am: 7km. pm: 11km. Yht. 18km
La 6.7; am/pm: 4km + 5x5 mäkivedot, 3min. tauko sarjan välillä + 4km. Yht. 9km
Su 7.7; pm: 14km, sis. 4x100m kiihdytykset

Viikko 27: juoksua yht. 101km

Heinäkuun aloittajaisiksi oikein perus perus lenkkeilyä. Lauantaita lukuunottamatta vedin aika löysästi enkä tehnyt mitään tehokasta. Lauantain reeni olikin sitten jaloille aika raastava. Ajelin hieman ennen puoltapäivää Yyteriin jossa vedin ensin biitsillä 4km verkan. Sen jälkeen vuorossa oli Keisarinpankin (Yyterin suurin hiekkadyyni) ylöskiipeämistä. Dyyni on jyrkkä kuin kirkon katto ja vielä kun jalat uppoaa "mukavasti" hiekkaan niin johan keho huuti armoa heti ensimmäisen vetosarjan jälkeen. Tein kaikkiaan vitosen sarjoja 5 kertaa, eli kaikkiaan 25 kertaa tuli puuskutettua hiekkadyyniä ylös. Keisarinpankki osoittautui taas maineensa veroiseksi, varsinkin erureidet olivat aika tulessa. Tämän jälkeen verkkasin biitsiä myötäillen 4km ja lilluttelin väsyneitä jalkoja merivedessä. Nyt sunnuntaina passasin pitkän lenkin ja tein sen sijaan ihan tavallisen iltalenkin. Maija lähti pyörällä mukaan ja oli ihan mukavaa juosta hienossa kelissä. Eilinen painoi jaloissa yllättävän vähän.

Lomakin alkoi. Vietän sitä huikeat 2 viikkoa. Loma on junailtu tähän luonnollisesti siksi, että Ranskan ympäriajo on meneillään ja meikähän ei töissä istu ratkaisueteppien aikaan. Lisäksi suunnistuksen MM-kisat alkaa maanantaina toden teolla, joten tekemistä piisaa. Suunnitelma onkin katsoa Ranskan ympäriajoa ja suunnistusta, sekä reenata aina sopivassa välissä. Reenien suhteen ajattelin vetää heinäkuun hieman löysemmin jotta elimistö ei liikaa kuormitu. Jaksaa sitten elokuun alusta alkaa iskemään kunnolla maratonreeniä. Ensi viikolla menen muutamaksi päiväksi myös Keuruulle mökkeilemään ja olisi tarkoitus juosta perjantai-iltana 10km kisa.