Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

26.5 Terwamaraton
2.9 Ruskamaraton

sunnuntai 27. elokuuta 2017

Viikko 34: Lunta tupaan taas kerran

Ma 21.8; i: pientä jumppaa
Ti 22.8; i: 14km
Ke 23.8; i: 10km
To 24.8; i: 7km
Pe 25.8; lepo
La 26.8; p: keskivartalojumppa. i: 11km
Su 27.8; p: 13km

Viikko 34: juoksua yht. 55km

Toiset ovat tuuriltaan oikeita Hannu Hanhia, toisia taas huono tuuri suorastaan tuntuu vainoavan. Maratonharrastukseltani kuulun kyllä ilman kysymysmerkkejä tähän jälkimmäiseen. Taas kerran sattuu ennen kun tapahtuu.

Edellisellä viikolla menin lenkillä puskaan tarpeilleni ja astuin ilmeisesti ampiaispesään. Muutama pörriäinen ehti tikata mua ennen kuin luikin karkuun, näistä yksi ylähuuleen. En ole allerginen, joten pieniä punaisia patteja lukuunottamatta mitään sen kummempaa mokomasta ei seurannut. Kun sitten ajoin partaani, onnistuin tuosta ylähuulesta rikkomaan ihon siitä pistokohdasta. Joku hiivatin pöpö tästä pääsi ihon alle, koska huuli alkoi turvota ja vuoti visvaa oikein iloisesti. Viime viikkona puolimaratonin jälkeen turposivat sitten imusolmukkeetkin kaulalla oikein kunnon pateiksi. Koetin laittaa huuleen antibioottivoidetta yms. mutta turvotus ja visvaisuus vain pehenivat. Maanantaina kun menin töihin, näytti pärstä lähinnä siltä kun olisin saanut kunnolla turpaani. Kaulakin oli aivan turpea ja todella kipeä. Ei muuta kun lääkärin vastaaotolle. Lekuri tunnusteli ja sanoi kaulani imusolmukkeiden olevan todella paisuneet, mikä kielii kunnon tulehduksesta. Otettiin verikokeet ja vielä viljelynäyte töröhuulesta. Tulehdusarvot olivat kunnolla nousseet joten antibioottikuurin ja jotain toistakin lääkettä lekuri määräsi syömään. Olo oli aika voimaton ja tavallisessa löysässä lenkkivauhdissakin tunnuin puuskuttavan kuin veturi. Lisäksi arvon lekuri varoitti jo maanantaina vastaaotolla käydessäni, että vaikka bakteeritulehdus lähtisikin tulevina päivinä talttumaan, saattaa sen jälkeen vielä virukset elimistössä alkaa melskaamaan. Ja näinhän tässä kävi. Huulen patti alkoi hiljalleen pienentyä ja kaulan imusolmukkeiden turvotus laskea. Torstaina olo oli kuitenkin muuten todella voimaton ja lyhyellä lenkillä meno aikamoista raahautumista. Perjantain makasin suosiolla kotona, eipä siinä paljon lenkille olisi mieli tehnytkään, sen verran voimaton olo oli. Viikonlopuksi olo alkoi hieman piristyä, mutta vaikeaa on meno edelleen.

Miten ihmeessä tämä on mahdollista?! Tuntuu että elimistöni jotenkin aistii maratonin olevan oven takana ja kehittä jotain pöpöjä tämän pilaamiseksi. Olen koettanut eliminoida tämän hyvällä kasihygienialla, syömällä vitamiineja jne. Olisi vielä pitänyt keksiä, että likaisesta partakoneesta voi pöpö hiipiä elimistöön. Ja mistähän tämäkin ois pitänyt tajuta?!? Lääkärikin kysyi, että oletko putsannut/desinfinoinut milloin viimeksi partakoneesi tai partateräsi? "No en varmaan koskaan", oli vastaukseni. Tein töissä gallupin, että puhdistaako ukot yleensä ikinä partakoneitaan. Juuri kukaan ei näin tee. Yleisesti toiminta on kuten itelläkin, eli kone koputetaan siivoksi enimmistä vanhoista partakarvoista. Huonoa tuuria vaan sitten meikäläisellä, että tästä puhdistamattomasta pöpöpesäkkeestä sattuu juuri maratonin alla bakteeri luikerteleen elimistöön. Miksei nää vaan sitten koskaan tule vasta maratonin jälkeen?!

Juuri tällä hetkellä tuntuu, että maraton ei häävisti kulkisi. Hyvin todennäköistä onkin, että Levillä on 2 vaihtoehtoa: joko hölkkään maratonin läpi fiilistellen tai sitten vaihdan lyhyempään matkaan. Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaa tällä hetkellä enemmän, koska sitten voisi tapahtuman jälkeen palata freesinä treenaamaan ja hakea paikkausmaratonia lokakuussa. Maratonin jälkeisissä bileissä aion joka tapauksessa kunnostautua tunturimaisemissa ja kipata muutaman(sata) olutta.

sunnuntai 20. elokuuta 2017

Viikko 33

Ma 14.8; i: 11km
Ti 15.8; a: 6km. i: 25km. Yht. 31km
Ke 16.8; a: 6km. i: pieni kuntopiiri + 7km. Yht. 13km
To 17.8; i: 3km + 10km vauhtileikittely + 2km. Yht. 15km
Pe 18.8; i: 10km, sis. 4x100m kiihdytykset
La 19.8; p: 3km + Meteoriittimaraton (puolimaraton): 1:22.52. Yht. 24km
Su 20.8; p: 11km

Viikko 33: juoksua. yht. 115km

Viimeinen varsinainen treeniviikko oli sitten siinä. Enää on jäljellä vajaat 2 viikkoa keventelyä, sopivan vireen ylläpitoa ja tankkausta ennen maratonia. Vedin tämän suunnitelmalla "joka toinen päivä kovempi treeni, joka toinen päivä palautellen". Viikko sitten sunnuntaina juoksin Jämijärvellä Tykköö hölkän. Maanantain otin kevyemmin ja sitten tiistaina kipitin kilometrejä koneeseen. Keskiviikko taas kevyempänä ja torstaina tein kovan vauhtileikittelyn. Tuo kymppi kulki suurin piirtein niin, että ensin lykkäsin rapiat 4km kovaa, pienen löysemmän pätkän, reilut 2km taas kovaa, sitten loppukilsoilla lyhyempiä pätkiä kovaa ja väleihin sopivat löysemmät pätkät. Treeni oli odotettua raskaampi ja mietinkin, että nyt ei kyllä kroppa ole todellakaan mitenkään freesi lauantain puolikasta ajatellen. No kovana treeninähän se on tarkoituskin vetää, joten eipä huolia.

Lauantaina ajelin sitten Mustasaaren Sulvaan, jossa juostiin Meteoriittimaraton. Kun saavuin paikalle, täysi maraton oli jo startannut klo. 10:00. Puolikkaan lähtö oli vasta klo. 12:00. Suoritin normihäröilyt, numerolapun haun ja verryttelin muutaman kilsan. Paukusta säntäsimme tutusti liikkeelle. Muutama kaveri karkasti heti lähdöstä horisonttiin ja ideani oli lähteäkin juoksemaan vain sellaista hivenen alle @4min. vauhtia. Muutaman kilsan jälkeen huomasin eteneväni parin kaipparin kanssa yhtä matkaa. Vauhti oli melkoisen tasaista koko ajan, mutta niinpä oli maastokin. Kisassa juostaan lähes koko matka joko peltoaukioiden vierellä tai sitten ihan kekellä peltoaukeaa, pitkin rannikkomaan lakauksia. Onneksi ei tuullut paljoa, sillä kovassa tuulessa reitti muuttuisi helposta nopeastikin haastavaksi. 10km kohdilla käännytään yli 6km pitkälle suoralle. Olin suunnitellut jälkimmäisellä puoliskolla nostavani vauhtia mikäli tunne olisi sen puolella. Noin 12-13km välimaastossa karkasinkin mukanani juosseelta parivaljakolta kun meno tuntui erittäin lennokkaalle. Huomasin vetäväni seuraavat kilsat sellaista @3.45-3.50 vauhtia. Kohta kuitenkin jalat alkoivat painaa. Koneen puolesta olisin jaksanut vaikka miten hyvin, mutta jalat, erityisesti etureidet tuntuivat lyijyn raskailta. Eräs hetkeä aikaisemmin ohittamani kaveri painoi minusta ohi ja kohta sen tekivät myös aikaisemmin jättämäni miekkoset. Toinen heistä jäi kanssani matkaa taivaltamaan, mutta kiihdytti vikalla kilsalla karkuun kuin rusakko marjapuskasta. Loppuaikani 1:22.52 ei nyt kiin kovin kummoinen ollut ja huomasin, että viikon treeneistä jalat olivat väsyneemmät kuin mitä olin etukäteen ajatellut. Hyvä viimeinen kova treeni tuli joka tapauksessa tehtyä.

Ensimmäinen vuoden kahdesta projektista, Levin Ruskamaraton kolkuttaa siis jo oven takana. Fiilikset sitä kohtaan ovat tällä hetkellä paitsi odottavat, niin myös hieman arveluttavat. Treenit olen saanut tehtyä aika lailla suunnitellun mukaisesti, mutta tosiasia on, että kunto ei ole likikään sellainen kun vuosi sitten lokakuussa pari viikkoa ennen suunniteltua Dublinin maratonia. En oikein tiedä syytä tähän, mutta jotenkin vain eivät harjoitukset ole purreet samalla tavalla. Katsotaan miten Levitunturin ympäri 2 kiertävä mäkinen maratonreitti parin viikon päästä kulkee.

Tyytyväisyyttä huokuva selfie tiistain pitkän lenkin jälkeen





sunnuntai 13. elokuuta 2017

Viikko 32

Ma 7.8; a: 6km. i: 14km. Yht. 20km
Ti 8.8; a: 6km. i: keskivartalojumppa + 10km. Yht. 16km
Ke 9.8; a: 6km. i: 11km. Yht. 17km
To 10.8; i: 3km + 6x1km vedot, 500m hölkkäpalautus vetojen välissä + 2,5km. Yht. 14km
Pe 11.8; a: 90min. hieronta. i: 7km löysästi
La 12.8; a: 10km. i: 8km, sis. 4x100m kiihdytykset. Yht. 18km
Su 13.8; p: 3km + Tykköö hölkkä (11km): 42.37 + 1km. Yht. 15km

Viikko 32: juoksua yht. 106km

Kyllä vain. Hyvin menee, mutta menköön nyt näin välillä :) Viikon avaintreeneistä jäi ihan hyvä fiilis. Kilsan vedot kulkivat torstaina paremmin kun kertaakaan aikaisemmin mitkään vedot tänä kesänä. Ainakin jollain tavalla olen siis oikealla tiellä. Viikon päätteeksi juoksin Jämijärvellä Tykköö hölkän, joka kulki @3.47 keskivauhdilla. Olen siihen ihan tyytyväinen, sillä jalat olivat aika väsyneet ja maasto kisassa paikoin aika mäkinen.

Enää ensi viikko treeniä ennen keventelyjaksoa. Tarkoitus on heti viikon alkuun juosta pitkähkö lenkki, jonka teen aivan tarkoituksella heti kisapäivän jälkeen. Huomasin jo viime vuonna, että tällaiset kova + pitkä yhdistelmät peräkkäisinä päivinä tehtynä palvelevat hyvin maratontreeniäni, vaikka tuloksen ulosmittaaminen jäikin tuolloin harmittavasti tekemättä. Loppuviikosta myös vielä viimeinen pitkä/kova rypistys.

sunnuntai 6. elokuuta 2017

Viikot 30 & 31

Ma 24.7; i: 14km
Ti 25.7; a: 7km. i: keskivartalojumppa ja 2,5km + 5x1500m vedot, 500m hölkkäpalautuksella + 3kn, sis. 3x100m kiihdytykset. Yht. 22km
Ke 26.7; i: 10km
To 27.7; a: 6km. i: 16km. Yht. 22km
Pe 28.7; a: 6km, sis 500m avojaloin nurmikolla. i: 7km, sis. 3x100k kiihdytykset. Yht. 13km
La 29.7; p: 3km + 10km tv-reipas (@4.05-3.55) + 2km. Yht. 15km
Su 30.7; p: 26km

Viikko 30: juoksua yht. 122km

Vuoden kovin treeniviikko tähän mennessä. Alkaa kulkea!! :) Tiistaina vedin 1500m vedot likipitäen täysiä ja oli kyllä kova setti. Varsinaisen hymyn huulille aiheutti viikolopun hyvä kulku. Lauantain reipas tuntui tosi kevyelle 4min. vauhdin molemmin puolin. Normaalisti meno on ollut pikemminkin noissa vauhdeissa kovan kun reippaan tuntuista, mutta nyt oli toisin. Vihdoin tuntuu että homma alkaa toimia. Sunnuntain pitkälle sain osalle matkaa mukavaa lenkkiseuraa juuri sopivaa vauhtia Kyrkösjärveä kiertävästä 3 hengen porukasta.

Nyt pitää hommassa olla asennetta loppuun saakka. 

Ma 31.7; i: 13km
Ti 1.8; lepo
Ke 2.8; a: 5km. i: keskivartalojumppa + 13km. Yht. 18km
To 3.8; i: 16km, ensin 11km hieman tavallista reippaammin ja loppuun 5km tv-kova
Pe 4.8; i: 3km + 15x400m vedot, 1min. palautus vetojen välissä + 2km. Yht. 11km
La 5.8; p: 30km
Su 6.8; p: 13km

Viikko 31: juoksua yht. 101km

Hyvä meno jatkuu :) Aikomus oli juosta hieman enemmän kilometrejä, mutta kroppa oli alkuviikosta aika väsynyt, joten katsoin parhaaksi lyhentää maanantain aiottua lenkkiä muutamalla kilsalla ja pitää tiistain täysin lepoa. Oli oikea ratkaisu, sillä suht kova 3 päivän setti torstaista lauantaihin kulki ihan mukavasti.

Elokuu vaihtui sitten jo kalenteriin. Enää hieman vajaat 4 viikkoa aikaa Ruskamaratoniin. Meinaa sitä että vain 2 treeniviikkoa ja sitten 2 viikkoa sopivaa keventelyä. Nämä hyvin sujuneet pari viikkoa antavat mukavasti uskoa tekemiseen :)