Plan for 2018, THE REVENGE is still going on:

1.9 Ruskamaraton
25.11 La Rochelle marathon

sunnuntai 16. elokuuta 2015

Viikot 31, 32 ja 33

Ma 27.7; a: 4km. i: 6km. Yht. 10km
Ti 28.7; i: 1h 45min. punttisalitreeni
Ke 29.7; a: 4km. i: 8km. Yht. 12km
To 30.7; a: 4km. i: 7km. Yht. 11km
Pe 31.7; i: 9km, viimeinen kilsa kovempaa
La 1.8; p: 8km
Su 2.8; lepo

Viikko 31: juoksua yht. 50km

Alkuviikko meni lupaavasti, mutta keskiviikosta lähtien penikkataudin oireet alkoivat taas vaivata. Kokeilin perjantaina juosta lenkin viimeisen kilometrin kovempaa ihan testimielessä, jospa kovempi vauhti toisi mukanaan rullaavuutta juoksuun ja helpottaisi tärähtelyn tuomaa kipua. En saanut ihan toivottuja tuloksia.

Ma 3.8; lepo
Ti 4.8; p: 9km
Ke 5.8; i: 8km
To 6.8; a: keskivartalojumppa. i: 8km
Pe 7.8; lepo
La 8.8; p: kuntopiiri. i: 8km
Su 9.8; lepo

Viikko 32; juoksua yht. 33km

Ensimmäinen kahdesta lomaviikosta. Keskiviikkona lähdimme mökille Keuruulle ja siellä olimme sitten loppuviikon. Keli suosi lomalaista, eli kannatti olla sateinen ja kylmä heinäkuu töissä ja pitää lomaa vasta nyt. Lenkkeily ei ihan sujunut toivotun mukaan. Nyrkkisääntönä tuntui olevan, että 5km pystyi etenemään suht mukavasti ja sitten alkoi kivut vaivata. Seisoin vartin verran järvessä mökkilaiturimme vieressä joka lenkin jälkeen, jotta jalat saisi kylmää. Järvivesi oli tosin aavistuksen verran turhan lämmintä tähän touhuun.

Ma 10.8; 6km + koordinaatioharjoitus
Ti 11.8; i: 9km
Ke 12.8; i: 10km
To 13.8; lepo (10v. hääpäivä :-)
Pe 14.8;  i: 10km
La 15.8; p/i: 3km + 95min. punttisalitreeni + 4km. Yht. 7km
Su 16.8; i: 10km

Viikko 33: juoksua yht. 52km

Toinen lomaviikko. Alkuviikosta olimme yhä mökillä Keuruulla. Palasimme Turkuun tiistaina. Lenkkeily sujui paremmin kuin edellisillä viikkoina. Jalat tuntuivat kestävät iskutusta aavituksen paremmin, mutta ei tämäkään vielä anna aihetta tuuletuksille. Torstaina oli 10v. hääpäivämme jota lähdimme viettämään Suomen eteläisimmälle paikkakunnalle Hankoon. Emme kumpikaan olleet koskaan Hangossa ennen käyneet joten idea tuntui hyvältä näin hienoilla keleillä. Merimaisemat olivatkin upeat ja säät todella suosivat. Täytyy tässä kai itsellekin jonkinlaista kunniaa antaa siitä että vaimo on jaksanut mua katella näinkin kauan yhteiselon merkeissä ;) Alla muutamia kuvia Hangon reissulta

Oluen juomista rantakalliolla

Näkymä Suomen eteläisimpään kärkeen


Eteläkärjen rantahiekkaa ja dyynejä Pohjoiseen päin kuvattuna

Hangon venesatama vesitornista nähtynä


Maanantaina on edessä paluu töihin. Harmi sinänsä koska kelit näyttäisivät suosivan tulevallakin viikolla todella mukavasti. Treenikuvioiden suhteen olen hieman kahden vaiheilla, tai itse asiassa aika monen vaiheilla. En todellakaan tiedä, millainen menettely olisi nyt fiksua. Kolme erilaista vaihtoehtoa tulee mieleen. Vaihtoehto 1: juosta kivun sallimissa rajoissa. Tää on ollu ratkaisu ennekin, eikä ole aina oikein toiminut. Itse asiassa se ei ole toiminut parantavana keinoja juuri koskaan. Vaihtoehto 2: pitää totaalista taukoa juoksusta ja pitää kuntoa yllä korvaavilla treeneillä. Ei myöskään tunnu fiksulta koska tämä penikkatauti tuntuu iskevän takaisin totaalitauon jälkeen vähintäänkin yhtä rajuna. Intuitio sanoo, että jalkojen iskutusta kannattaa jollain tavalla pitää yllä. Vaihtoehto 3: juosta vain 2-3 kertaa viikolla ja tehdä muutoin korvaavia treenejä. Tämä on ehkä kaikkein fiksuin vaihtoehto. Kuntoa tulisi ylläpidettyä ja jalat saisi juoksua aina toisinaan. Todennäköistä on että jatkan vaihtoehdon 1 mukaan toistaiseksi ja siirryn vaihtoehtoon 3 jos tuntemukset käyvät päivittäiseen juoksuun liian kammottaviksi. Tavallaanhan olen edelleen ihan aikataulussa koska Orava epäili nivusvamman haittaavan juoksua jollain tavalla mahdollisesti vielä elokuussakin. Nivusen suhteenhan olen ollut todella paljon aikataulua edellä, mutta kun nämä säärikivut ilmaantu riesaksi aivan puskista. Odotetaan siis, tuoko syksy mukanaan uuden vaihteen treenaamiseen.

4 kommenttia:

  1. Suosittelen vaihtoehtoa 3. Enemmän maastoa ja vähemmän asfalttia.

    VastaaPoista
  2. Se olisi varmaan järkevää. Juoksun suhteen olen toki toiminut nytkin niin, että asfaltilla en ole juossut juuri lainkaan. Silti tuppaa oireita olemaan.

    VastaaPoista
  3. Pahoja kysymyksiä! Valmentaja itseni sanoisi omalle, ja sinun kohdallesi ,että vaihtoehto kolme on paras, mutta juoksija minäni ei halua kuunnella ja painaa väkisten menemään vaihtoehto yhdellä! Tämä vaihtoehto tosin pakottaa välillä turvautumaan vaihtoehto kolmeen. Vaihtoehdon kaksi ei ole vaihtoehto:) tämä on tälläinen puolittainen kehäpäätelmä ilman kehää..

    VastaaPoista
  4. Olen Nysä kanssasi samaa mieltä. Onneksi tässä taannoin eräs "asiantuntija" sanoi mulle, että hän kehottaa juoksemaan usein mutta tarpeeksi lyhyitä pätkiä kerrallaan. Kuulostaa hyvältä. Juostaan vaiva pois ;)

    VastaaPoista